Avatar billede elin55 Juniormester
05. juni 2013 - 21:58 Der er 14 kommentarer

Fra Vista til XP.

Hej,

Sidder med en computer der skal skiftes fra Vista til Windows XP.

Formatering af c-drevet blev gennemført og indlæsning fra XP skiven kørte også normalt.

Efter genstart skriver den indlæsningsfejl tryk ctrl-alt-delete for genstart. Herfra kommer jeg ikke videre. Den kører i ring.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 22:17 #1
Var der fejl på den tidligere med Vista?

Er der rørt ved noget af hardwaren?
Avatar billede elin55 Juniormester
05. juni 2013 - 22:22 #2
Ingen fejl med Vista og der er ikke rørt ved hardware.
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 23:02 #3
Har du gjort som forklaret i linket herunder, eller hvordan? :

http://www.dell.com/support/troubleshooting/us/en/04/KCS/KcsArticles/ArticleView?c=us&l=en&s=bsd&docid=267635

Og jeg går ud fra, du anvender en fuld XP-version og ikke en opgraderingsskive eller lignende?

Er Vista det oprindelige styresystem, og hvilken computer, dvs. fabrikat og modelnummer, drejer det sig om?
Avatar billede elin55 Juniormester
05. juni 2013 - 23:15 #4
Vi er i besiddelse af en fuld XP skive men ingen Vista, da det lå på computeren da den blev købt, og der var ikke en skive med.

Computeren hedder Acer, Aspire M1100.

Vi har ikke fulgt linket men i forbindelse med formatering har vi fulgt XP skivens vejledning.
Avatar billede milter Ekspert
05. juni 2013 - 23:39 #5
Og I/du er sikker på, at partitionen med den tidligere Vista er fuldstændigt slettet?

Sagde fejlmeddelelsen kun "indlæsningsfejl", eller var der lidt mere forklaring?

Der kan være flere årsager, f.eks. en dårlig harddisk, dårlig CD/DVD-drev eller beskadiget XP-skive.

Prøv forfra og læs måske i Googlesøgningen her:

http://www.google.dk/#safe=off&sclient=psy-ab&q=xp+read+error&oq=+xp+read+error&gs_l=hp.1.0.0i30j0i10i30j0i5i30l2.485719.487938.2.491406.10.10.0.0.0.0.422.1907.0j8j1j0j1.10.0...0.0...1c.1.16.psy-ab.gI9pblt5Nys&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.47534661,d.Yms&fp=3e90d167388094d0&biw=1272&bih=815
Avatar billede elin55 Juniormester
05. juni 2013 - 23:47 #6
Formatering er gennemført til 100%, men kan jeg så regne med at partitionen med den tidligere Vista er fuldstændigt slettet?

Derefter installeres XP skivens filer og der dikteres genstart. Det er efter denne genstart at indlæsningsfejl fremkommer. Udover ctrl alt delete for genstart er der ingen tekst.

Computeren er en foræring, men vi har set den fungere og den har kun været brugt 3-4 gange, så den er faktisk ny.

XP skiven ser ubeskadiget ud.
Avatar billede milter Ekspert
06. juni 2013 - 00:05 #7
Hvad mener du med "... så den er faktisk ny"? Med Vista præinstalleret og de øvrige specifikationer på den maskine, må den efterhånden have en del år på bagen :-)

I første omgang vil jeg foreslå en ny formatering og installation af XP.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
06. juni 2013 - 01:15 #8
Nogle PC'er er fastlåst til et bestemt OS.

Hvis det f.eks er en Dell PC med Vista præinstalleret kan du risikere at den er låst fast til Vista og XP dermed ikke vil fungere på maskinen.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. juni 2013 - 06:40 #9
Prøv med XP skiven i boot op og foretag en reparer anden gang du får muligheden.
Avatar billede strikemusic Nybegynder
06. juni 2013 - 07:21 #10
Slet dine partitioner på harddisken og opret ny primær partition installer xp that's it
Avatar billede elin55 Juniormester
06. juni 2013 - 11:12 #11
Hej igen,

Rep. gav desværre kun en runde, der sluttede med den kendte fejlmeddelelse.

Til gengæld lykkedes installation af XP ved anvendelse rådet fra strikemusic - flaget hejses, og du har fortjent points'ne. - Kun kan jeg ikke se, hvordan dette gøres.

Mange tak til alle, der har forsøgt at støtte og hjælpe mig.
Avatar billede milter Ekspert
06. juni 2013 - 17:04 #12
#11.

Hvis du havde læst og fulgt linket i #3, kunne du have undgået det ekstra forgæves forsøg på at installere :-)
Avatar billede elin55 Juniormester
11. juni 2013 - 16:03 #13
Vil du lægge et svar strikemusic, så jeg kan komme af med point.
Avatar billede elin55 Juniormester
16. juni 2013 - 16:22 #14
Er du der strikemusic? Du har fortjent point.