Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 11:20 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Excel kan åbne, men ikke gemme ark

Hej eksperter

Jeg er ude efter fremgangsmåder til at debugge hvad Excel foretager sig under Save. Eller alternativ tilgange til at optimere formel forbrug i Excel.

Sagen er at jeg har et 2,5 MB regneark med 2 sheets og en masse formler. Arket er autogenereret vha. Gembox.

I visse tilfælde, når arket bliver "stort nok", så kan arket nemt åbnes, men tryk på Save lægger Excel ned i flere minutter uden progress og efter et stykke tid crasher programmet. Det sker uanset computer specs og Excel version 2007/2010.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om Excel giver fortabt på at evaluere formler eller går kold pga. en form for fejl.

Jeg ville meget gerne optimere arket, så det også kan benyttes for store projekter, så jeg håber, at i kan pege mig mod tilgange, der kan hjælpe med at debugge arket.

Any ideas?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 11:28 #1
Er det muligt at få en kopi?
Avatar billede finb Ekspert
05. august 2013 - 11:58 #2
Hav rådata i een fil,
lav beregninger i en anden fil,
vis resultater i en tredje fil
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 13:20 #3
@Supertekst

Det drejer sig om et budgetværktøjsark = det indeholder personfølsomme data. Hvis jeg bare kunne rydde op i arket kunne du sagtens få en kopi, men uden Save mulighed kan jeg ikke udlevere arket.

Kan jeg selv udføre test på arkene. Eller har du specielle værktøjer?

@finb

Den samlede Excel fil er 2,195 Mb (2 megabyte = lille fil)

Første ark indeholder 1896 rækker og A->CP kolonner.
Andet ark indeholder 121 rækker og A->V

I forhold til Office Excel 2007 max på 1.048.576 rækker og 16.384 kolonner, så er denne fil ikke ret stor. Eller hvad?

Filen indeholder en del formler, primært Sum, SumHvis og Lopslag. Den indeholder ingen grafer, makro etc. Udover formler benyttes blot NamedRanges til at definere LOPSLAG.

Så der er ikke noget decideret resultat lag (visning). Rådata er heller ikke (efter min mening) stort.

Burde ovenstående ikke kunne håndteres i en fil?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 13:34 #4
Ok - det forstås.

Har du prøvet at reparere filen?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 13:45 #5
Rent faktisk kan du godt sende filen når den er åben efter du har slettet følsomme data. I 2007 anvendes Office-knappen Send / E-mail.
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 14:01 #6
@supertekst
Jeg har prøvet at reparere. Det varer kun kort tid og der kommer ingen beskeder frem. Hjælper ikke umiddelbart.

@supertekst
Jeg har fundet ud af hvis jeg lader den stå 10 minutter uden at trykke på nogle taster, så bliver den tilsyneladende gemt.

EFter Ctrl+S skriver den "Gemmer Filnavn.xlsx" nede i højre hjørne og en progress bar dukker op. Progress bar viser dog ingen progress og programmet svarer ikke.

Efter næsten 10 minutter kører progress bar og filen bliver gemt på få sekunder.

Så arbejder den vel på formler?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 14:08 #7
Ja - det kunne tænkes. Der er vel ikke noget VBA?
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2013 - 14:44 #8
Forskellige forslag du kan prøve:

Gem som xlsb-fil.

Check at Last cell (F5, Special) ikke ligger langt længere nede eller langt længere til højre end nødvendigt. I bekræftende fald slet overflødige række og kolonner og gem filen.

Om muligt, sorter dine data og brug 1 som sidste argument i LOPSLAGs-formler.

Sørg for at du kun bruger nødvendige referenceområder i formler. Altså ikke noget med full column references som for eksempel B:B.

Hvis ikke noget af ovenstående hjælper kan du eventuelt, her i forumet, vise eksempler på dine forskellige formler sådan som de fremtræder i din fil.

Hans
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 14:58 #9
Der er ikke noget VBA.

Jeg legede lige med Søg funktionen i Excel:

Der er 62.863 celler som indeholder = (lig med tegn)
Der er 9695 =Sum( formler
Der er 6595 =Sum.Hvis( formler
Der er 1846 =LOPSLAG

Resten er primært "=A1+A2"-type formler. Er der virkelig så vanvittigt?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 15:11 #10
Hvis du trykker Ctrl+End  er der så indhold at se?
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 15:21 #11
Ctrl.end Peger på sidste celle i arket
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 15:32 #12
Ok - så har jeg ikke flere nye forslag.
05. august 2013 - 15:39 #13
#11: Sidste benyttede celle i arket eller......?
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 15:44 #14
#13 Jeps
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 15:46 #15
Så man kan altså ikke få adgang til en uddybende log eller debug funktion, så man kan se hvad Excel foretager sig?
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 16:01 #16
#8:

1) Gem som xlsb-fil.
Jeg skal kunne læse den igen med automation.

2)Check at Last cell (F5, Special) ikke ligger langt længere nede eller langt længere til højre end nødvendigt. I bekræftende fald slet overflødige række og kolonner og gem filen.

Last Cell er i orden.

3) Om muligt, sorter dine data og brug 1 som sidste argument i LOPSLAGs-formler.

Mine data er sorteret, men jeg har ikke sat opslagsmåden til 1. Jeg bruger ikke 4 argument. Ved ikke hvad default værdien er.
LOPSLAG(opslagsværdi;tabelmatrix;kolonneindeks_nr;opslagsmåde)

4) Sørg for at du kun bruger nødvendige referenceområder i formler. Altså ikke noget med full column references som for eksempel B:B.

Jeg bruger ikke full column ref

5) Hvis ikke noget af ovenstående hjælper kan du eventuelt, her i forumet, vise eksempler på dine forskellige formler sådan som de fremtræder i din fil.

Find lønnen, medarbejder nummer etc for en medarbejder
=HVIS(ER.TOM($Y39);0;LOPSLAG($Y39;Employees;2))
, hvor Employees er en named range på 116 rækker, sorteret A-Å

Kvartalsvis resource allokering for en medarbejder
=SUM.HVIS(Budget!N1:N1895; B12; Budget!AM1:AM1895)
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2013 - 16:31 #17
1) Gem som xlsb-fil.
Jeg skal kunne læse den igen med automation.

Har du prøvet. Er der et problem?

2) Last Cell er i orden.
Altså, du bekræfter, at der ikke er overflødige celler?

Jf. din meddelelse #9 - vil det sige, at der er 45000 formler af typen =A1+A2?

Hvis ikke 1) hjælper eller hvis ikke du kan dele filen med problemet så kan jeg ikke gøre mere.

Charles Williams har et værktøj til den her type problemer, men det koster penge:

http://www.decisionmodels.com/fastexcel.htm

Hans
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 16:51 #18
#17

1) Nu har jeg prøvet xlsb. Det gør ingen forskel.

2) Last Cell

Ctrl+End går til nederste højre hjørne i den brugte cellrange.

3) Jep, der er 45000 simple A1+A2 formler.

4) hvis ikke du kan dele filen med problemet, så kan jeg ikke gøre mere.

- Lyder det rimeligt at filen crasher på nogle computere og gemmer på 10 minutter på store computere givet #9
- Kan man se nogle steder om Excel beregner formler i 10 minutte

5) Charles Williams har et værktøj til den her type problemer, men det koster penge:

Tak for link. De har en Full Featured Trial kan jeg se. Prøver den senere
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
05. august 2013 - 17:18 #19
Har installeret Charles Williams Fast Excel.
Trykker (Ctrl-Alt-F9) for "All open workbooks (Full Calculation)."

En Pop up siger følgende:
"Full Calculate Open Workbooks 0,137 Seconds"

Kan det tolkes, som om der ikke er problemer med formlerne?

Jeg  forsøger at lave en strippet fil i aften/morgen, så i har bedre chance for at hjælpe...
Avatar billede supertekst Ekspert
05. august 2013 - 17:21 #20
Ok..
Avatar billede supertekst Ekspert
08. august 2013 - 12:52 #21
Er problemet løst?
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
12. august 2013 - 21:29 #22
Beklager forsinkelsen. Jeg har måtte søge hjælp for at rydde op i arket med EPPLUS.

Jeg håber, at i stadig har mod på at hjælpe.

Jeg har delt en fil uden personfølsomme data på dropbox. Der står nu værdien 1 i alle ikke-formel felter.

https://www.dropbox.com/s/1cquuneyg9is158/Eksperten.xlsx

Min udfordring skulle være nem at gendanne. Skriv eksempelvis en værdi i AM36 og tryk GEM.

Herefter enten crasher Excel eller Save lykkes efter adskillige minutter. Hvad kan jeg gøre for at arket igen bliver brugbart?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2013 - 00:05 #23
Ved at gemme som xls-fil (97-2003) kan jeg komme ned på cirka 5 sekunder for at gemme.

I øvrigt forekommer der mig at være mange uhensigtsmæssigheder i filens hele opbygning, men måske kan du leve med ovennævnte "gemmetid". Det ville i øvrigt også kræve en længere forklaring (end jeg umiddelbart er indstillet på) at gøre rede herfor.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2013 - 07:18 #24
Ved at slette alle "cell comments" kan jeg få "gemmetiden" (både som xls og xlsx) ned under to sekunder.

(De kommentarer jeg så igennem var der bare et objekt i - en krum pil - , men jeg checkede så langt fra alle. Jeg valgte de relevante celler med F5, Special, Comments og herefter Ccomments, OK og Delete).

Hans
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
13. august 2013 - 10:53 #25
Wauv, meget imponerende. Efter jeg sletter comments gemmer arket på nærmest 0 sekunder.

Der er fuldt point til dig dkhanknu - smid et svar. Mange tak for hjælpen. Og tak for input til jer andre.

Må man spørge, hvordan du fandt ud af, at Comments var synderen?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2013 - 12:26 #26
Trial and error.

mvh Hans