Avatar billede kiara Nybegynder
19. august 2013 - 10:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Maximum længde på password til Windows

Hej.

På  min arbejdsplads er vi af sikkerhedsmæssige årsager nødt til at have et relativt langt password (12 anslag). Dette er ikke til diskussion så jeg behøver ikke argumenter for hvorfor det ikke behøver være så langt.

Derimod er spørgsmålet dette: Er det rigtigt at der i Windows 98 er et maks på antallet af anslag i passwords, således at den ikke vil godtage et password på ex 15 anslag? Og kan dette have indflydelse på Windows XP?

Mvh. Kiara
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2013 - 10:39 #1
Ja. Windows 98 og NT4 havde en max længde på 8.
Om det har indflydelse for Windows XP afhænger af jeres generelle opsætning. F.eks om jeres installation er sat op til at acceptere LM/NTLM. Dette bør f.eks være NTLMv2 som ikke har samme begrænsinger/svagheder.
Avatar billede HKW Nybegynder
19. august 2013 - 11:37 #2
LM understøtter mere end 8 tegn. Man kan have op til 14.
Avatar billede kiara Nybegynder
19. august 2013 - 11:49 #3
Ok, er måske lidt langsom i optrækket, men betyder dette at såfremt vi kræver minimum 12 anslag som password, er vi så begrænset yderligere af, at det max må være på 14 i både XP, 7 og 8? Eller kan vi ændre på vores installation således at der ikke er noget loft for antallet af anslag?
Avatar billede HKW Nybegynder
19. august 2013 - 11:52 #4
Bruger I stadig windows 98?
Avatar billede chalde Seniormester
19. august 2013 - 12:26 #5
#2 True. Og faldt også over andre artikler der var modstridende med den oprindelige jeg fandt. 98 skulle gerne supportere op til 14 ifølge Microsoft.
Men gør man brug af LM for at opnå kompatibilitet nedad, så får du samtlige øvrige svagheder med (derved at det kan have betydning for XP).

#3 Tag et kig her: http://www.techexams.net/forums/windows-xp-professional/10750-max-length-passwords.html

#4 Det tænker jeg også lidt. Såfremt man stadig er på win98, så er der nok nogle andre kompenserende kontroller der skal etableres.
Avatar billede kiara Nybegynder
19. august 2013 - 14:04 #6
Nej vi har ingen maskine på W98, kun fra XP og op. Men der var en bruger der havde problemer da vedkommende skulle indtaste nyt password. En af mine kollegaer gjorde det så bare for hende i AD og fortalte mig det bagefter. Hun sidder (vist nok) på en XP og så forekom det mig at der var noget med maks på anslag i 98 og derfor kom jeg til at tænke om der kunne være et sammenhæng. Hun havde nemlig fået en besked om at passwordet var for langt.
Avatar billede kiara Nybegynder
03. oktober 2014 - 13:33 #7
m