Avatar billede cutehobbes Nybegynder
10. september 2013 - 11:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Excel 2007 vs. 2013 protected view

Hej, jeg sidder med en excel fil som man kan hente fra en hjemmeside hvis man er reseller. Problemet er at filen "opfører" sig forskelligt ud fra om man åbner med Excel 2007 eller 2013.

I 2013 bliver jeg prompted for at Enable editing og vupti så får jeg "adgang" til de drop-down boxe der er i filen.

I 2007 bliver jeg ikke spurgt og har dermed ikke adgang til disse drop-down boxe. Filen virker meget låst :)

Kan man åbne den på nogen måde i 2007? Eller skal ejeren af filen gemme på en anden måde, eller ikke låse den eller hvordan? :)

Problemet er at nogen sidder med 2007 og andre med 2013.
Avatar billede fhansen82 Mester
11. september 2013 - 18:57 #1
Vi døjer med noget lign. på min arbejdsplads. Vi har endnu ikke fundet den gyldne løsning, men jeg bruger et lille cowboytrick, som du måske også kan gøre gavn af. Du skal dog blot sørge for at sikre dig, inde du begynder processen. Du skal ind og arbejde i Registry Key Editoren (regedit.exe), og inden da, skal du lave en backup af databasen. Når det er gjort så prøv følgende, fra egene noter:

* Quit all Office 2003 and 2007 Office programs that are running.
* Click Start, click Run , type regedit in the Open box, and then click OK.
* Locate and then right-click the following registry subkey: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\<version_number>\Common\Internet

Note In this subkey, <version_number> corresponds to 10.0, 11.0 or 12.0 (vi har 14.0) for the specific Office version that is installed. You must create the registry key in the HKEY_CURRENT_USER tree. The same setting under the HKEY_LOCAL_MACHINE tree has no effect.

* Point to New, and then click DWORD Value.
* Type OpenDocumentsReadWriteWhileBrowsing, and then press ENTER.
* Right-click OpenDocumentsReadWriteWhileBrowsing, and then click Modify.
* In the Value data box, type 1, and then click OK.
* On the File menu, click Exit to quit Registry Editor.

Jeg har lavet en lille note, hvor jeg har skrevet (vi har 14). Dette var fordi 14.0 ikke var nævnt på det site hvor jeg fandt det. Fandt ud af at 14.0 svarede til den version jeg sad med, hvilket jeg mener er version 2010. Måske version 2013 så har 16.0, don't know. Men den vil fremgå i listen i regedit.

Dette trick gør, at jeg ikke længere skal klikke på enable, samt at jeg fik adgang til dokumenter, som jeg ikke kunne få adgang til. Prøv det. Det kan ikke skade. Bare husk at lave en backup inden du går i gang. Kun for at sikre, hvis du ved en fejl får indtastet noget som ikke var meningen.
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
12. september 2013 - 09:30 #2
Det vil jeg da lige prøve på min pc. Jeg melder lige tilbage asap om denne workaround kan bruges her også. :)
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
12. september 2013 - 09:50 #3
Øv det hjalp desværre ikke - medmindre jeg har lavet en fejl i registry (er dog vant til at "rode" med registry) :-D

Når jeg åbner filen i 2007 har jeg stadig ingen drop-down boxe.

Jeg er ikke Excel haj, men fandt dette på nettet i min søgen:
In 2010 I think a validation list can be on another worksheet and referenced as =Sheet2!$A$1:$A$100
In 2007 you could only reference a list on the same worksheet, unless it was a named range on a different sheet.
So, name your list and use the name in the validation list reference e.g. =MyList

Måske det er løsningen, og så skal jeg have fat i forfatteren af dokumentet og så må han arbejde med filen på en lidt anden måde :)
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2013 - 14:04 #4
Det er meget nemmere at fjerne "protected view" helt fra excel. Dette gøres ved, at du åbner Excel --> File -> Options -> Trust center -> Trust center settings -> Protected view. Fjern hakkerne fra alle 3, også er den på plads. Du behøver ikke at lege rundt med Regedit :)
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
17. september 2013 - 15:42 #5
khisrow - ja det kan man i 2010 og 2013. I 2007 har man ikke den Option. Hvis du går i Trust Center i 2007 har du ikke Protected view ude i venstre menu.
Der er kun:
Trusted Publishers
Trusted Locations
Add-ins
ActiveX Settings
Macro Settings
Message Bar
External Content
Privacy Options
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
23. september 2013 - 10:02 #6
Jeg har bedt forfatteren af det dokument om at gemme i en anden version, evt. prøve at navngive sine reference lister - jvf. fra et andet forum

Each version brings new features and many of those will not work in previous versions; however the product team generally do a very good job in ensuring that old features still work in newer versions.

In 2010 I think a validation list can be on another worksheet and referenced as =Sheet2!$A$1:$A$100
In 2007 you could only reference a list on the same worksheet, unless it was a named range on a different sheet.
So, name your list and use the name in the validation list reference e.g. =MyList

Jeg kan ikke gøre mere, da dokumentet ikke er vores og det er låst, derfor, som nævnt har jeg bedt forfatteren om at kigge på det. :)
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
23. september 2013 - 10:03 #7
Vil du lægge et svar fhansen82 - det var et godt bud :)
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
28. januar 2015 - 13:55 #8
Der er ikke kommet et svar - så jeg lukker den her