Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2013 - 23:00 Der er 1 kommentar

LaTeX hjælp søges (reference og litteraturopsætning)

Kære LaTeX venner

Har siddet hele weekenden og puklet med, at få mine referencer og litteraturliste i LaTeX til at se ud på en bestemt måde. Jeg bruger BibTeX, og mine referencer/litteraturliste vil jeg gerne have til at se ud på følgende møde:

Referencer
Referencen i teksten skal se således ud:

1 forfatter: (Efternavn 2010: 39)
2 forfattere: (Efternavn & Efternavn 2010: 39)
3 forfattere: (Efternavn et al. 2010: 39)

Såfremt der skal være to referencer skal disse bindes sammen med ";" - eksempelvis:

(Efternavn 2010: 39; Efternavn 2012: 59)

Litteraturliste
Litteraturlisten skal for en artikel se således ud:

1 forfatter:
Efternavn, A. (2010). Artiklens titel. Journal, volume(number): sidetal

2 forfattere:
Efternavn1, A. & A. Efternavn2 (2010). Artiklens titel. Journal, volume(number): sidetal

3 forfattere:
Efternavn1, A., A. Efternavn2 & A. Efternavn3 (2010). Artiklens titel. Journal, volume(number): sidetal

Og skal for et kapitel i en bog se således ud:

Efternavn, A. (2010). Kapitlets titel. I Efternavn, A. (red.) Bogens titel (sidetal). Adresse: Publikationssted

---

Har forsøgt med følgende to userpackage - uden held:
\userpackage{natbib}
\bibliographystyle{apalike}

\usepackage[apalike]{dk-bib}
\bibliographystyle{dk-apali}

Min preamble ser endvidere således ud:

\documentclass[a4paper,12pt,oneside]{article}
\usepackage[english,danish]{babel} % Dansk sporg, f.eks. tabel, figur og kapitel
\usepackage{fixltx2e}
\usepackage{layout}
\renewcommand{\danishhyphenmins}{22}
%_ndring af overskrifter
\addto\captionsdanish{
\renewcommand\appendixname{Appendiks}
\renewcommand\contentsname{Indholdsfortegnelse}
\renewcommand\refname{Litteratur}
}
%
\usepackage[T1]{fontenc} % Hj_lper med orddeling
\usepackage{amsmath,amssymb,bm,mathtools}
\usepackage{lmodern}
\usepackage[utf8]{inputenc}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{float}
\usepackage[left=3.0cm,right=3.0cm,top=3.0cm,bottom=3.0cm]{geometry}
\usepackage{setspace}
\doublespacing
\usepackage{tocloft}
\renewcommand{\cftsecleader}{\cftdotfill{\cftdotsep}}
%referencer%
\usepackage[apalike]{dk-bib}
\usepackage[isbn,issn,url]{dk-bib}
%referncer-slut%
\usepackage{hyperref}
\begin{document}

I forstår ikke, hvor taknemmelig jeg vil være, hvis I kan hjælpe mig på rette vej!

På forhånd mange tak,

Med venlig hilsen
Avatar billede aliaz Nybegynder
14. oktober 2013 - 11:17 #1
Det er ikke for ingenting at manualen til BST-filer kaldes "Tame the Beast". For flere år siden modificerede jeg selv plainnat og det kræver altså overblik over 2000-2500 kodelinjer i .bst-filen.

Du får det nok ikke så specifikt som du vil have det, medmindre du selv modificerer en .bst. Men det er stort arbejde. Jeg vil anbefale, at du prøver at finde en eksisterende style, der gør det du gerne vil have.

Fx. http://web.reed.edu/cis/help/latex/bibtexstyles.html eller andre på Google.