Avatar billede bruno1 Novice
29. november 2013 - 13:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sorter liste 1 efter liste 2 rækkefølge

Hej

Jeg har en lang liste med unikke navne og en anden lidt mindre liste med unikke navne i. Jeg vil gerne kunne sorterer den store liste i forhold til den lille liste.

Eksempel

stor liste
a
b
c
d
e
f

lille liste
b
a
d
c

nu vil jeg gerne kunne sorterer den store liste således den kommer til at se ud som den lille og dem der ikke eksisterer i den lille liste, står nedenunder - således:

NY stor liste
b
a
d
c

e
f

Håber det giver mening, ellers stil spørgsmål!!
Avatar billede Sitestory Mester
29. november 2013 - 23:05 #1
Der skal VBA til. På denne side http://sitestory.dk/excel_vba/flet-data.htm#second kan du få hjælp.
Avatar billede bruno1 Novice
02. december 2013 - 14:06 #2
Tak for linket Sitestory

Jeg kan dog ikke se at den sætter det i den rækkefølge som jeg ønsker kun at den sammenligner og laver nye lister ud fra det. Måske er det mig der misforstår?
Avatar billede Sitestory Mester
02. december 2013 - 16:46 #3
@bruno1 - det var et forslag til inspiration til, hvordan du kan løse opgaven.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2013 - 10:52 #4
Hvis du har din store liste i A1:A6 og din lille liste i B1:B4 og hvis du kan leve med, at dem der ikke forekommer i den lille liste følger umiddelbart efter dem der forekommer, så kan du prøve en matrixformel i C1 som her:

=HVIS(ELLER(A1=$B$1:$B$4);B1;A1)

Kopier nedad. Formlen returnerer 0 når den kopieres længere ned end antal værdier i kolonne A. Nulværdier kan selvfølgelig skjules på forskellige måder, hvis du ønsker det.
Avatar billede bruno1 Novice
04. december 2013 - 09:25 #5
Hej dkhanknu

Tak for din kommentar! Jeg har godt nok svært  ved at løse den her...

Jeg forsøgte med a-b-c-d-e-f i A1:A6 og a-b-d-f i B1:B4 og din formel i C1 og kopiering nedad. resultatet blev at den skrev a-b-c-d C1:C4 og #VÆRDI! i C5:C6 - uanset hvad jeg skriver i felterne i B forbliver resultatet det samme i C - jeg ved ikke om det er mig der misforstår noget?

Jeg ville gerne kunne skabe en ny liste i C der var alle de bogstaver som findes i A i den rækkefølge som der er i B og så resten af de ubrugte bogstaver fra A efterfølgende i C rækken
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2013 - 09:57 #6
Jeg trækker mig, i hvert fald indtil videre. Havde ikke læst spørgsmålet ordentligt og min formel virker ikke.

Hans
Avatar billede bruno1 Novice
25. oktober 2014 - 16:18 #7
jeg opgav at få løst opgaven :-)

smid et svar så deler jeg gerne points ud :-)