Avatar billede kasperekas Nybegynder
05. december 2013 - 18:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lovligt eller Ulovligt? 100 points

Hej, jeg har et spørgsmål som jeg håber i vil svare på. Jeg er kommet til at tænke på noget, hvis nu at vi fx. tage Paradise Hotel 2014. Det bliver sendt på tv3 men man kan betale for en viaplay og se alle afsnitene en dag før de kommer i tv, men der er mange der har en viaplay som optager det og ligger det ud på nettet som youtube fx. er det så ulovligt for mig at kopiere linket til youtube eller anden video tjeneste og sætte det ind på en youtube side? Det lyder nok lidt åbentlyst det er ulovligt men hvis man nu tænker på at jeg jo ikke har optaget det eller uploadet det, jeg deler jo bare links? vil det være lovligt eller ulovligt?
Hurtigt svar tak
100 points!
Avatar billede HKW Nybegynder
05. december 2013 - 18:51 #1
Folk er blevet dømt for at have links til mp3musik på deres hjemmesider.
Avatar billede chalde Seniormester
05. december 2013 - 18:53 #2
Der er tidligere afsagt dom mod linking til ulovligt materiale (dengang mp3-filer). Her blev 2 drenge kendte skyldige i brud på ophavsretten. Men det er stadig en gråzone.
Se evt: http://www.computerworld.dk/art/73564/kronik-uklarhed-om-dybe-links
Avatar billede kasperekas Nybegynder
05. december 2013 - 19:22 #3
Ja mp3 FILER  men det her er jo bare LINKS? :)
Avatar billede chalde Seniormester
05. december 2013 - 19:29 #4
#3 Ja, de hostede ikke mp3-filerne. De linkede til filerne.
Avatar billede kasperekas Nybegynder
05. december 2013 - 19:39 #5
Du kan sammenligne det med at hvis nu jeg går ind på youtube og skriver mick øgendahl undskyld full show så kommer hele showet frem, er det så ulovligt for mig at dele det link på min facebook?
Avatar billede chalde Seniormester
05. december 2013 - 19:42 #6
#5 Som skrevet før: Det er en gråzone. Andre er blevet dømt for noget lignende. Derved er der præcedens for det og i princippet kan andre derfor også dømmes for det.
Avatar billede kasperekas Nybegynder
05. december 2013 - 19:44 #7
Ja men hvis nu jeg fx. delte mick øgendahls show på min facebook ville det så være ulovligt?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. december 2013 - 20:18 #8
hvis der kun er en enkelt, der ser det, så sker der næppe meget.
Men hvis dit opslag pludseligt blev delt videre, og der kom 10.000 på, så ville du helt sikkert stå til en stor bøde.
Du vælger selv - det er ikke dine data, og bliver det kendt, så er der garanti for bøde. Øgendahl ville nok se det som et forsøg på at skabe trafik på din side - og så kommer du til at betale for show i fuldt omfang (han går jo selv glip af omsætningen).
De fleste kendisser har folk til at afsøge nettet for den/din type - og der bliver slået hårdt ned på det.
Avatar billede kasperekas Nybegynder
05. december 2013 - 22:28 #9
Sidste år havde jeg en side med 7000 likes, vi delte 41 afsnit og så blev siden lukket, vi fik bare en besked fra facebook om at den var blevet lukket ikke andet?
Avatar billede chalde Seniormester
06. december 2013 - 06:24 #10
#9 Det betyder dog ikke, at det hverken er lovligt, eller at du ikke kan blive slæbt i retten for det.
06. december 2013 - 11:41 #11
kasperekas, nu må vi huske hvad det drejer sig om:  der er nogen mennesker der skaber produkter (en spændende fjernsynsserie eller en bedre musefælde eller hvad som helst.)  Det har disse mennesker udgifter ved, såsom at hyre skuespillere eller købe materialer og redskaber, og de har måske arbejdet med det i månedsvis og i mellemtiden ikke haft arbejdsindtægter.  Nu skulle de gerne kunne sælge disse produkter (fjernsynsrettigheder, viaplay, salg af musefælder,) så de kan få disse omkostninger dækket og dertil en profit, så de har noget at leve af.  Hvis de ikke kan få lov at tjene det ind, så vil de ikke kunne skabe nye produkter, og andre vil lade være med at prøve.  Det er en fordel for mig (og for mange andre) at der er opfindsomme og initiativrige mennesker der skaber produkter.  Derfor har vi i vores samfund vedtaget love om, at det som nogen skaber, det ejer de og må have lov til at sælge.  Hvis nogen tager det som en anden har skabt kalder vi det tyveri, og det gør vi ulovligt (såsom hvis du bygger for eksempel en computer og nogen tager den.)  Det med gratis at offentliggøre tv-programmer som producenten skulle have haft viaplay indkomster for falder i samme kategori.

Vi har også vedtaget, at det er ulovligt at videregive stjålne produkter.  Det kalder vi hæleri.  Hvis nogen kan skaffe mig stjålne musefælder (eller ulovlige links) er det ligeså ulovligt for mig at videregive dem som hvis jeg selv havde stjålet dem.

Vi har vedtaget visse undtagelser til disse love.  For eksempel må man have lov til at anmelde en film eller et tv program og som led i anmeldelsen sende korte uddrag. ( Men det er jo en fordel for producenten, fordi folk kan få lyst til at se filmen.)  Og så er det ikke altid at ulovligheder straffes.  Jeg må da indrømme, at jeg af og til kører for stærkt og derved er med til at bringe andre i fare, men uden at det opdages og jeg får en fartbøde.  Og samfundet har ikke mennesker nok til at følge alle computer links o.s.v.

Der findes andre samfundssystemer hvor man skal yde efter evne og må nyde efter behov.  De der er gode til at lave spændende film eller nye musefælder skal gøre det gratis.  Til gengæld må de tage det de har brug for af det andre har skabt.  Det er i og for sig en meget smuk tanke, og den har været forsøgt omsat i praksis mange gange.  Uheldigvis har det altid vist sig, at det ikke stemmer med den menneskelige natur.  Det med at nyde efter behov (såsom gratis at se de film og tv programmer man synes er spændende) vil man godt gå med til, men det kniber med at få nogen til at yde efter evne.

Eller finder du alt dette irrelevant til dit spørgsmål?
Avatar billede kasperekas Nybegynder
06. december 2013 - 13:16 #12
#11 skriv et svar så du kan få points
06. december 2013 - 13:52 #13
Svar fra mig.