Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 09:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kildehenvisning med bibtex?

Hejsa eksperten

Jeg har lidt problemer med opsætningen af Bibtex.

Jeg vil gerne have en liste til sidst i rapporten hvor alle kilderne er opsat på en list fra 1 til hvor mange der nu er. Henvisningerne i selve rapporten så bare være det tal som kilden har nede i kildelisten.

Her er min Latex kode!

\documentclass[a4paper,11pt,fleqn,dvipsnames,twoside,openright]{memoir}
\usepackage[square, numbers, comma, sort&compress]{natbib}

\begin{document}

\bibliographystyle{plainnat}
\bibliography{Bibliography}
\end{document}

Jeg har prøver både at bruge \citep og \citenum når jeg henviser til mine kilder men det virker ikke!

Håber i kan hjælpe og skriv hvis der er brug for mere info!

Vinkel
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 09:55 #1
Tilføjelse!

Med denne kode kommer min kildelist til at se således ud:

http://i.imgur.com/IyDhyQz.png
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 10:13 #2
lyder da mest som om du ikke har kørt bibtex, husk når du citerer noget nyt er proceduren

latex, bibtex, latex, latex

Forklaring:

latex 1: \cite{key} skriver key til .aux og ser om den kan få noget data (det kan den ikke på ny citering)

bibtex: bibtex læser .aux-filerne (hvis der er flere), finder alle de ting som er citeret, finder stilen og hvad .bib-filen hedder. Den bygger litteraturlisten

latex 2: som latex 1, men nu inkluderes den nye litteraturliste, som desuden sørger for at det \cite{key} leder efter skrives til .aux-filerne

latex 3: .aux filerne læses ind i hukommelsen ved \begin{document} og \cite{key} skulle nu kunne finde det den leder efter.

Hvis du allerede gør ovenstående, så skal du nok se efter om bibtex brokker sig over fejl i Bibliography.bib. Bibtex laver en .log-fil under navnet .blg, kig i den.
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 10:18 #3
Jeg bruger normalt SublimeText min vil lige hente TexMaker og prøve med det!
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 10:22 #4
har den ingen knapper til at køre bibtex med?

Hvordan kører du latex fra den?
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 11:53 #5
Prøvede lige i TexMaker og fik det samme. Så tror ikke det er SublimeText skyld.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 11:59 #6
Hvad gjorde du i texmaker og tjekkde du .blg filen?

Kan man få lov til at se .bib filen? (kan evt sendes via privat mail)
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 12:51 #7
Jeg tror ikke jeg har nogen .blg fil. Ved ikke helt hvad det er eller hvad den gør. Jeg har en .bbl fil. Er det den du mener?

Jeg gjorde præcis som du skrev i TexMaker. latex, bibtex, latex, latex.

Og ja må du gerne men har tilføjet en masse kilde og de er alle sammen sat op på følgende måde:

@article{arduino_mega,
  author    = {Arduino},
  title    = {Link til Arduino.cc},
  url      = {www.arduino.cc/en/uploads/Main/ArduinoMega2560\_R3\_Front.jpg}
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 12:57 #8
Det der er jo forkert (ved ikke om hjemmesiden spiser noget af det)

@article{...,
...
}

der mangler afsluttende }

Du bør have en blg fil. Bruger du Windows? Windows har det jo med som standard at skjule fil endelser, og hvem ved hvad M$ tror .blg filer er for noget.

Det er dog ret nemt at justere på Windows således at den viser fil endelser.

Hvad er indholdet er .bbl? Har den en størrelse forskellig fra nul?
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 13:12 #9
Hov den fik jeg ikke med, men har jeg skrevet.

Hvordan ændre jeg så jeg kan se skjulte filer?

Min .bbl fil er 2 KB stor og ser således ud:

\begin{thebibliography}{}

\harvarditem[Arduino]{Arduino}{}{arduino_mega}
Arduino (????a).
\newblock `Link til Arduino.cc' .

\harvarditem[Arduino]{Arduino}{}{arduinoreference_constants}
Arduino (????b).
\newblock `Link til Arduino.cc' .

\harvarditem[Arduino]{Arduino}{}{arduino_digitalpins}
Arduino (????c).
\newblock `Link til Arduino.cc' .

\harvarditem[Computerdk.com]{Computerdk.com}{}{computerdk.com}
Computerdk.com (????).
\newblock `Link til computerdk.com' .

\harvarditem[Grainger.com]{Grainger.com}{}{Grainger}
Grainger.com (????).
\newblock `Link til Grainger.com' .

\harvarditem[Harald-Nyborg]{Harald-Nyborg}{}{harald_nyborg}
Harald-Nyborg (????).
\newblock `Link til harald-nyborg.dk' .

\harvarditem[Hayworthequipment.com]{Hayworthequipment.com}{}{hayworthequipment}
Hayworthequipment.com (????).
\newblock `Link til hayworthequipment.com' .

\harvarditem[Thansen]{Thansen}{}{thansentrailertester}
Thansen (????).
\newblock `Link til Thansen.dk' .

\harvarditem[Trailertester.co.uk]{Trailertester.co.uk}{}{trailertester.co.uk}
Trailertester.co.uk (????).
\newblock `Link til Trailertester.co.uk' .

\harvarditem[Wikipedia]{Wikipedia}{}{wiki_digital_signal_logic_voltage_leveles}
Wikipedia (????).
\newblock `Link til Wikipedia' .

\end{thebibliography}
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 13:19 #10
Det passer ikke med det du skrev i starten, for natbib og plainnat skriver ikke \harvarditem

Værd venlig at lave et fuldt minimalt eksempel som jeg også kan køre på min maskine.

Din data er også forkert, der er krav til hvad der skal være udfyldt i en @article.

Der skal mindst være title, author, year, journal

så du misbruger @article typen i dette tilfælde. Hvis det abre er en url er @misc typen nok bedre. Husk at skrive i note feltet hvornår den sidst er besøgt.

Hvilken Windows version bruger du?
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 15:40 #11
Oki så tror jeg der er noget jeg har misforstået.

Her er en måske lidt mere overskelig oversigt over hvor jeg har skrevet hvad:

Preamble:
\usepackage[square, numbers, comma, sort&compress]{natbib}

Master: (skal det stå et bestemt sted her?
\bibliographystyle{plainnat}
\bibliography{Bibliography}

Er det ikke rigtigt nok?

Har lige prøvet at ændre @article til @misc  det ændre ikke noget.

Jeg bruger Windows 8 64bit.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2013 - 15:58 #12
Du gør i hvert fald et eller andet helt forkert eller også laver du ikke dine minimale eksempler.

Betragt

\begin{filecontents*}{mybib.bib}
@article{test,
  title={Test},
  author={An Author},
  journal ={Some journal},
  year ={2013},
}
\end{filecontents*}
\documentclass[a4paper,]{memoir}
\usepackage[square, numbers, comma, sort&compress]{natbib}

\begin{document}
test
\cite{test}

Dette er bbl filen:
\verbatiminput{\jobname.bbl}

\bibliographystyle{plainnat}
\bibliography{mybib}
\end{document}

Eneste forskel er at jeg kommer med min egen .bib fil

Den bbl jeg får er nu

\begin{thebibliography}{1}
\providecommand{\natexlab}[1]{#1}
\providecommand{\url}[1]{\texttt{#1}}
\expandafter\ifx\csname urlstyle\endcsname\relax
  \providecommand{\doi}[1]{doi: #1}\else
  \providecommand{\doi}{doi: \begingroup \urlstyle{rm}\Url}\fi

\bibitem[Author(2013)]{test}
An~Author.
\newblock Test.
\newblock \emph{Some journal}, 2013.

\end{thebibliography}

du du nok kan se står der ikke \harvarditem nogen steder.

Så du må have mere i dit dokument end du fortæller, og så er det altså meget svært at hjælpe.

Det er derfor man SKAL lave fulde minimale eksempler som andre kan teste på deres systemer for at de om de får det samme.

Prøv lige ovenstående eksempel på din maskine, latex, bibtex, latex, latex og se hvad du får.

Mht Win8 (kondolerer), så kan jeg rette det mht fil endelser hvis jeg sidder ved maskinen, men kan ikke forklare det ud af hovedet (jeg er Linux bruger).

Jeg lagde mærke til at blg filen får et underligt sort ikon i Win7 og M$ tror det et eller andet system noget.
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 18:59 #13
Jeg tror måske jeg har fundet fejlen. Det eneste problem er at mine kilde ikke er sat op på en liste og heller ikke bliver henvist til med et nummer fra den liste.
Avatar billede Vinkel93 Nybegynder
11. december 2013 - 19:14 #14
Du for point for hjælpen mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2013 - 09:56 #15
Ikke forstået, hvad mener du med ikke sat op på en liste og ikke henvist til med nummer.

Du bliver altså nød til at poste et minimalt eksempel som lægger sig mere om af det dokument du bruger, ellers er det umuligt at hjælpe.