Avatar billede hestehaahr Nybegynder
10. januar 2014 - 20:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad F***** er det lige der går galt for mine ram?

Kære Eksperter.

Jeg har købt en Medion pc i Aldi - gud forbyde det, men gjort er gjort.

Nu fornemmer jeg, at der er en flaskehals på den ellers fine pc. Min teori er at det er rammene.

Mine ram er 2x2 gb samsung 1600hz ram (http://www.memory4less.com/m4l_itemdetail.aspx?itemid=1464990133)

Jeg kørte en CPU-Z CPUID test - den skrev at jeg havde 4 ram slots (der er kun to i maskinen, og så skrev den at de ram jeg havde kørte på 800mhz.

Jeg kan ikke finde ud af hvordan oploader screens af CPU-Z men den skriver at min maks bandwith er 800mhz
og min DRAM frequenzy er også 798mhz

mit motherboard er et medion MS-7797 (SUK!)

Er der nogen der kan komme med et bud på, hvad F***** der sker? og om jeg skal smide 2x4 1600mhz ram i og i så fald, hvor får jeg nogle ram, der ikke har kostet det samme som maskinen - altså er i samme kvalitetsniveau?

Skal jeg gå retur med maskinen? Jeg har kvitto og det hele og den er kun 2½ md. gammel.

Glæder mig til et svar :)
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2014 - 20:41 #1
prøv at køre en ram test
http://www.crucial.com/systemscanner/
Ps .et er muligt at de 2 andre slots sidder under tastaturet
Avatar billede poko1 Ekspert
10. januar 2014 - 20:45 #2
Avatar billede chalde Seniormester
10. januar 2014 - 21:12 #3
Mange af de bundkort der bliver lavet til OEM maskiner, har ofte print til 4 ramsokler, men kun 2 monteret. Se eks:
http://s992.photobucket.com/user/KillerBunnys122/media/FILE0220.jpg.html
Er det tilfældet (printet er ikke altid lige så tydeligt, ofte kan der blot være mellemrum mellem soklerne)?

Vedr. ramhastighed, så benytter du DDR ram = Double data rate.
Dette betyder at den resulterende hastighed (1600mhz) er den dobbelte af frekensen (800mhz).
Se evt: http://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2014 - 21:27 #4
Eller, for at sige det, som chalde siger i #3, på en anden måde: De 800 eller 798 MHz, du ser i din  CPU-Z CPUID test skal ganges med to for at give den hastighed, dine RAM-blokke reelt kører med.
Avatar billede hestehaahr Nybegynder
10. januar 2014 - 21:32 #5
COOOL! Det giver mening for mig nu.

Altså er det et par 1600mhz 2x2gb ram jeg har i.

Hvad angår ekstra slots, er der intet der tyder på at der skulle være noget ved siden af, hvor man kan udvide. Det ser ud til der kun er to slots.

@poko: under tastaturet... er det en joke? ligesom når man starter i tømrerlærer og skal hente venstrehåndskruetrækkeren?

Tak for svare Chalde - jeg venter lige på jeres kommentarer og så får i point.

Har i et råd til hvilke ram jeg skal købe for at få 8gb - altså 2x4 gb til en ordentlig pris? gerne et køb inden for DK.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2014 - 22:41 #6
Du skriver ikke noget om, hvad slags problemer du har.

Hvis du ikke bruger maskinen til videoredigering af HD-materiale eller redigering af kæmpestore billedfiler, vil du næppe mærke en forøgelse fra 4 til 8GB RAM.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. januar 2014 - 08:19 #7
Nu skriver du jo intet om hvilken type Pc.det drejer sig om i dit indlæg og som du kan se i #2 så opdager jeg det jo ved at søge på dit Motherboard :-(
og idet jeg ikke samler point er det jo også ligemeget
jeg vil hellere have en spand kørneprikker!
Avatar billede hestehaahr Nybegynder
24. februar 2014 - 11:15 #8
cool
Avatar billede TQsen Nybegynder
24. januar 2015 - 16:34 #9
Bare et lille sidespring :) .

Hvis du stadig har liv i din PC, så er max ram 2x8GB DDR3, har selv det bundkort & ringede ind til Medion og spurgte. Mer hvis du kommer til flere penge og vil have fler ram..