Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 19:24 Der er 10 kommentarer

Spørgsmål omkring samlemuffe og fiber

Hej

Jeg har 2 spørgsmål, da det er første gang er jeg lidt i tvivl om point så den bliver på medium.

I forbindelse med installation af en ADSL linje, bliver jeg nød til at flytte et telefonstik til et andet rum, har en hoved telefonledning der kommer ind i lejligheden, hvor den så er sat sammen med en mindre ledning der går til et bestemt rum i lejligheden, der ligger 4 ledninger som man så selv kan koble til, efter hvad for et rum der skal forbindelse til.

Spørgsmål nr1: Jeg kunne se fra den tidligere installation der var brugt en slags samlemuffe, kan det købes på nettet?(det jeg kan finde på google ligner ikke helt dem der var før), hvilken type er bedst?, osv...

Spørgsmål nr2: Da jeg kiggede på hovedledningen der kommer ind, er der dette kabel (se billeder) er dette et lysleder kabel til fiber internet, har tidligere haft en tekniker som ikke kunne finde det(var gemt godt), så han mente ikke der var fiber lagt i lejligheden.

http://i.imgur.com/nvs8o1u.jpg
http://i.imgur.com/bCGUDwd.jpg
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 19:39 #1
Jeg tør ikke bedømme kablet, men samlemuffen er en ganske almindelig samlemuffe, hvor man putter to eller flere ledninger ind i samme hul, og spænder med een skrue. Fås hus isenkræmmere og byggemarkeder.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 19:41 #2
Prøv at se her. Man bruger dem hvor der ikke er så megen plads.
http://peecee.dk/upload/view/429385
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 19:47 #3
Ps. umiddelbart lignet et 235V kabel med fase nul og jordledning.
Har du prøvet med en polsøger?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 19:54 #4
ok der skal ikke nogen specielle muffer til, ligesom med antenne kabel?

jeg glemte at skrive det, men jeg snakker om den lange vide med de 2 lysleder på. De andre er telefonkabler
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 20:47 #5
Når bare ledningerne fast berører hinanden er det ok. Samlinger til antennekabel er anderledes, og kablet har en skærm, fordi man ellers risikerer ar miste noget af signalet.
De andre ledninger er telefonkabler? Ok.
Her er meget dødt på Eksperten for tiden, men forhåbentlig kommer der snart en som kan fortælle noget om kablerne.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 21:05 #6
Ok, tak for det. Prøver med et par af de muffer du anbefalede.

Venter stadig på en kabel professor. :)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. januar 2014 - 21:22 #7
Synes det ligner et antenne kabel.. Har selv fiber og synes det kabel er lidt tykkere... http://da.m.wikipedia.org/wiki/Lysleder
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 21:35 #8
et antenne kabel er jeg meget sikker på det ikke er.

Der sidder 2 fibertråde under isoleringen, derfor min første inskydelse var fiber kabel.

det hvide kabel er ca. 3-4 mm.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. januar 2014 - 22:21 #9
Det kunne godt tyde på det, men hvis detcer så burde du vel kunne få svar fra din "lokale" fiberpusher? Altså om de har kabel eller ej? En anden ting er jo os om dette kabel kun er inde i huset eller om det er udenfor os?
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2014 - 23:14 #10
Ja, Havde en Waoo tekniker ude da jeg flyttede ind for 1-2 år siden, han sagde nemlig de var gravet ned ude ved gaden, men han kunne bare ikke finde nogen fiberkabler i mit teknik skab altså ført ind i huset, men dette kabel som jeg fandt var gemt godt bag ved en papvæg, så han kan have overset det.

Men der er ikke andet for end jeg må prøve at kontakte Waoo, så kan de måske give en forklaring på hvad det er. En fiber forbindelse vil helt klar være en fordel frem for en DSL forbindelse.