Avatar billede kgndksv Juniormester
29. januar 2014 - 15:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

sammenligne tekst, som er stavet forskelligt

Hej

Jeg er på jagt efter en kode som kan sammenligne tekst, eksempelvis navne, stavet forskelligt eller med tastefejl, i to kolonner.

Konkret vil jeg bruge det til at undersøge om et navn+adresse i et ark fremgår i andet ark. Da jeg ikke kan være helt sikker på at det ene ark er stavet 100 % korrekt eller ikke indeholder tastefejl, tænker jeg at det kun bliver en semi automatisk funktion, hvor jeg angiver at der er X antal % sammenfald på et navn+adresse i det ene ark i forhold til det andet ark.

Er jeg ude i noget som Excel overhovedet kan klare?
Avatar billede finb Ekspert
29. januar 2014 - 15:37 #1
I vba kan du bruge
LIKE
eksempel:

Christensen
Kristensen
Kristensens
Christiansen

Skriv:

LIKE *rist*nsen*
(skriv kun de bogstaver, du er sikker på,
øvrige bogstaver skal være stjerne *
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2014 - 13:31 #2
Det er nok ikke Excel basalt er indrettet til - men med lidt VBA-hjælp kan det måske lade sig gøre - f.eks. ved at sammenligne forekomsten af de samme bogstaver.
Avatar billede kgndksv Juniormester
30. januar 2014 - 14:02 #3
@finb - Tak for input, men løsning er lidt for statisk.

@Supertekst - Jeg er helt med på, at Excel ikke lige har en indbygget kode til det :-) VBA er bare det eneste sprog jeg nogenlunde forstår og kan skrive i. Excel er også som oftes det format jeg får data ud i. :-)

Har du en ide til hvordan koden skal bygges op, altså fremgangsmåden?

Ved ikke om det vil blive for tungt, hvis:

man laver denne sammenligning:

Navn som skal søges i listen:
Karl Hansen

Listen:
Hans Jensen
Svend Jørgensen
Carl Hansen

sammenligning:
K - C 0%
Ka - Ca 50 %
Kar - Car 66,6 %
Karl - Carl 75 %
Karl  - Carl  80 %
Karl  H - Carl H 83,3 %
... osv...

Jeg tænker at der er et problem i ovenstående metode, fordi hvis karaktererne ikke står på "korrekte" plads i tekst-strengene.

Har du et forslag til en anden metode?
Avatar billede finb Ekspert
30. januar 2014 - 14:36 #4
Ad #3:
Du kan undersøge, om hvert enkelt bogstav findes på listen:

=if(and(is.number(find("SøgenavnsFØRSTEbogstav";"NavnPåListen");
find("SøgenavnsANDETbogstav";"NavnPåListen")....
Eller:
med Select Case:
Case is.number(find("SøgenavnsFØRSTEbogstav";"NavnPåListen")
osv.
End Select
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2014 - 14:57 #5
Optælle forekomsten af bogstaver - d.v.s. uafhængigt af placeringen - som det første trin. Måske skal der flere til..
Avatar billede finb Ekspert
30. januar 2014 - 16:06 #6
Så skal du jo næsten danne et katalog:
C~K
CH~K
osv.
Samt slåfejl:
Naboer til bogstav G: r, t, y, h, b, osv.
osv.
Mon ikke det allerede findes gratis ?
Avatar billede kgndksv Juniormester
20. juni 2014 - 23:26 #7
Der fandtes en excel funktion, som hedder fuzzy lookup udgivet af Microsoft relativ stor addin, men nu fungerer det :-)