Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 16:25 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Internet i pavillon ved siden af huset

Hej. Min sæster flytter snart ud i en pavillon, 50 meter ved siden af huset. For mig ser der ud som om at der er der tre muligheder. Enten ved at trække et kabel hele vejen, få en kraftig repeater eller få mobilt bredbånd. Det vil selvfølgelig være bedst hvis hun får det samme net som i huset. Det skal siges at der er en stald på vejen, så der trådløse er måske ikke en god mulighed?

Martin.
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 17:59 #1
Måske en homeplug/powerline adapter, som f.eks. den her: http://www.edbpriser.dk/homeplug-powerline/tp-link-tl-pa411kit-av500-nano-powerline-adapter-starter-kit-id-6848354.aspx

Det kræver jo så nok at de 2 bygninger får strøm fra samme ledningsnet, eller hvad det nu hedder.

Hastigheden kan dog variere alt efter alder og elgrupper i ledningsnettet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 17:59 #2
Hej, Martin.

  Mobilt bredbånd er ret temperamentsfuldt, så den vej ville jeg ikke selv gå. Repeateren er en mulighed, men kablet den sikre vinder i det spil. Et standard Ethernet-kabel kan du trække 100m, så det burde ikke give problemer.

De bedste hilsner
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 18:07 #3
Huset og pavillonen er desværre ikke på samme sikrings gruppe, så det er desværre ikke en mulighed. Vil et Ethernet kabel kunne gøre det uden at være langsomt (lagge)?
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 18:17 #4
Okay, ja så er en homeplug ikke løsningen. Så ville jeg nok også vælge at trække ethernet-kabel hvis det var mig. Det burde nemt kunne klare op til 100 meter uden det giver stabilitets-problemer.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 18:26 #5
Lige en ting, ved i hvad min./maks. temperaturerne på et Ethernet kabel er?
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 19:09 #6
Ikke umiddelbart. Men tvivler på at de temperaturer vi har her i landet har den helt store indflydelse, hvis det er det du tænker på. Men hvis ledningen skal udsættes for vind og vejr, vil den selvfølgelig blive lidt mør med tiden.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 19:21 #7
Hej igen.

  Du kan sagtens føre det udendørs med det danske vejr i tankerne. Undgå at lægge det i jorden, det er de ikke gode til, men som luftledning udmærket, selv i længere tid. De vil nok på sigt kunne skades af frost, UV fra solen og fugt, men der går LÆNGE og der er ingen risiko for udstyret, der er tilkoblet i enderne.

De bedste hilsner
Avatar billede opson Novice
09. februar 2014 - 20:02 #8
Grav et rør ned og træk et netværkskabel af god kvalitet, gerne cat7.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 20:27 #9
Ja, for pokker da, vi skal da have noget Cat7, så han kan køre 10Gbit over kobber...

OBS! Ironi kan forekomme.

Skal det være rigtig godt, så vælger du Cat6, så er der op til 1Gbit på 100m - mon ikke det er tilstrækkeligt.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 20:52 #10
Tak for svarene. Vil det sige at jeg måske skal lægge en beskyttelse ud over? Bare så det holder længere. Og det må ikke komme i jorden eller hvad?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. februar 2014 - 20:56 #11
Du kan sagtens lægge det i jorden - det er bare ikke en god ide at lægge det direkte i, så enten i rør eller en tyk haveslange. Du ender så nok med noget kreativt til at samle nogle gange i løbet af de 50-60 meter; det er IKKE let at få et Ethernet-kabel på den længde listet igennem "noget" at grave det ned i.
Derfor mit forslag om at holde det over jorden.
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 21:04 #12
Hvor længe skal det holde? Skal det være en permanent løsning, eller er det bare lige nogle år mens din søster bor der?

Er det et par år vi snakker om, så er det sgu lige meget hvordan du gør. Så er det bare med at tage den nemmeste løsning. Oven på eller under jorden. Det er lige meget.

Skal det være permanent, så synes jeg helt klart at du skal grave et rør ned, og trække kablet igennem det.
Avatar billede zagger Juniormester
09. februar 2014 - 21:13 #13
*"Oven på jorden" - Jeg mener selvfølgelig "oven over jorden". Uanset hvad er det ikke en godt idé at lægge den direkte på jorden. Mest fordi man kan falde over den, og dyr kan gå og gnave i den.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 21:13 #14
Jeg tror at der er lidt mindre end 50 meter fra router til pavillon, så de her er et godt valg? http://www.av-cables.dk/cat-6-s-stp-hvid/cat6-s-stp-lszh-netvaerkskabel-hvid-50-m.html Prisen er bestemt overkommelig, og det er endda med extra beskyttelse.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 21:14 #15
Efter min søster er flyttet ud skal jeg overtage det. Jeg har ingen idé om hvornår hun så flytter ud men nogle år vil jeg skyde på.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
09. februar 2014 - 22:07 #16
Altså, hun flytter ind i morgen, og flytter ud om nogle år ca. Derefter vil jeg selv flytte ind og flytte ud igen efter nogle år. Så, hvis jeg køber http://www.av-cables.dk/cat-6-s-stp-hvid/cat6-s-stp-lszh-netvaerkskabel-hvid-50-m.html og pakker det ind i et rør og fører det til pavillonen.
Vil det kabel holde så længe?
Hvor meget vil det holde hvis jeg lader være med at pakke det ind?
Jeg prøver at sikre forbindelsen til de kommende år, ville være ærgeligt hvis jeg skulle købe flere og udskifte det gamle.
Avatar billede opson Novice
09. februar 2014 - 23:08 #17
Beklager taste fejlen. Der skulle stå cat6, så ja det kabel du linker til er fint.
Jeg TROR faktisk det ville holde lang tid selvom du bare graver det ned, men jeg ville vælge rør/slange.
10. februar 2014 - 09:33 #18
... jeg har engang (+10 år) lagt ~20 meter LAN kabel via en (gammel) haveslange og ~20 cm ned i jorden (græsplæne/hæk/buske/sti/...) ... virker og kører den dag i dag ...
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
10. februar 2014 - 12:12 #19
Ok, tak for de mange svar, jeg ved nu hvordan det skal gøres. Læg nogle svar, så deler jeg pointene mellem jer :)
10. februar 2014 - 19:03 #20
Ping...

Deles melle flere ...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. februar 2014 - 20:47 #21
Pong...