Avatar billede snothvalpen Nybegynder
13. februar 2014 - 19:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

NAS/Media Center

Er helt ny på området, så følgende kan virke som dumme spørgsmål. ;)

Er det muligt, så som f.eks. dropbox at oprette egen cloud med tilgang fra alle enheder i hjemmet?

Har kigget på diverse mini pc´er, NAS servers og sådan, men syntes sku det er en smule svært at finde hoved og hale på det hele.

- Jeg ville gerne have noget der kørte konstant, forstået på den måde, at uanset tidspunkt jeg ønsker tilgang, kan jeg få det, uden at skulle tænde for det ene eller det andet.
- Skal kunne overføre fra min computer (ikke nødvendigt at de andre kan)filer i form af billeder, musik og film til enheden.
- Skal kunne streame fra enhed til computer, smart TV, smartphones og tablets.
- Så meget gerne at enheden kunne være trådløs, så ikke den var tvunget til at stå et bestemt sted.
- Kunne optage fra smart TV, UDEN at være forpligtet til at have TV tændt/på den rette kanal.

Er alt dette muligt med en NAS eller mini PC, en kombi eller måske noget helt tredje?
Avatar billede sve80 Nybegynder
13. februar 2014 - 21:03 #1
Der går hurtigt 'religion' i den her slags ting, nogen sværger til mediecentre, andre kan sagtens nøjes med DLNA i deres Smart TV mens andre anskaffer sig små bokse som Apple TV eller WD TV.

Jeg har brugt en del tid på at finde ud af hvordan jeg fik MEST (funktionalitet) for MINDST (penge) NEMMEST (så fruen også kan finde ud af det).

Min løsning blev en NAS/Smart TV-løsning, hvor jeg har en Western Digital MyBookLive (http://www.edbpriser.dk/nas-server/wd-my-book-live-wdbacg0030hch-id-4395325.aspx) koblet på min wifi-router, der dækker hele hjemmet. Mine Smart TV er koblet på wifi, og al film, musik og billeder kan således nemt ses/høres på tv'ene. Via min pc kan jeg nemt uploade/downloade til/fra NAS'en samt tage backup af det vigtige.

Vedrørende det her med at optage fra en anden kanal end den, man ser kan nemt løses på to måder: Enten anskaffe et Smart TV med dobbelt optage-funktion eller endnu smartere (som jeg gjorde) anskaffe en Samsung BD-E8300 (der er netop kommet en nyere version af den som hedder BD-F8300) som er en Blu-ray-afspiller med indbygget dobbelt-tuner harddiskoptager. Udover at kunne optage to forskellige kanaler samtidigt i HD afspiller den også Blu-ray 3D, DVD og CD.

Det virker rigtig godt hos os, er nemt at bruge og BILLIGT. Smart TV'ene med wifi/DLNA havde vi i forvejen, en Blu-ray-afspiller skulle vi jo have og BD-E8300 kostede kun ca. en 'tusse' mere med sin dobbelttuner og harddisk. NAS'en (3Tb) kostede 1.299DKK i Elgiganten på tilbud.

Som datasikkerhed valgte jeg at anskaffe en 3Tb ekstern harddisk, hvor jeg i ny og næ backup'er alt fra NAS'en på. Den ligger så i et skab på mit arbejde, så jeg altid ved at mine data er sikret, selv om én af diskene skulle blive udsat for defekt, brand eller tyveri...
Avatar billede snothvalpen Nybegynder
13. februar 2014 - 21:27 #2
Jeg har smart tv, dog ikke med wifi, kan vel løses med en dongle, men er vel næppe relevant da router står i en sådan afstand at den kan forbindes via kabel.

Min ny indkøbte router er med USB, men har problemer med at "finde" tingene frem på den eksterne. Den er NTFS formateret og har lagt en enkelt *.avi på den. Jeg kan finde filen når jeg tilgår den via "Denne computer / ekstern (M:)" og når jeg slutter den direkte i TV´ets USB indgang, men hvis jeg går ind på "Denne computer" og under "netværksplacering" har jeg 2 at vælge imellem. En der er tilknyttet min computer (gmail bruger account) og så min router. Jeg kan via "windows media center" tilføje til gmail accounten og kan finde det frem efterfølgende, ligemeget hvordan jeg søger, men den løsning kræver jo at computeren er tændt. Men ligemeget hvad og hvor meget lort der ligger på den eksterne, er den tilsluttet gennem routeren, er der intet at finde.

Kører forresten win 8 og den nye router er en TP link WR1042ND, har netop opdateret firmware på routeren og sat router op til at starte både storage sharing og media server.

Den burde da kunne finde indholdet på den eksterne gennem USB´en på routeren.

Hvad er forskellen på en ekstern og en NAS udover backup funktionen?
Avatar billede sve80 Nybegynder
13. februar 2014 - 21:50 #3
Altså: En NAS er det samme som en ekstern harddisk, bare med den forskel at den er netværksbaseret. En NAS har ikke et USB-stik, men derimod et netværksstik.

Smart TV'ene skal have 'serveret' filerne vha. DLNA-systemet for at kunne vise dem via netværk.

Kender ikke din router, men tænker du skal kigge nærmere på funktionaliteten 'media server'. Det kunne godt tænkes at være din DLNA-server. Den vil højst sandsynligt skulle anvises hvor dine medie-filer (film, musik, billeder) ligger for at kunne sende dem ud på netværket i DLNA-format...

Men husk på at hvor routeren blot har DLNA som en 'ekstra-funktion' er DLNA én af NAS'ens eksistensberettigelser - derfor vil en 'rigtig' NAS formodentligt være meget bedre til det end din router. Men jeg vil ikke udelukke at det kan komme til at virke godt, da jeg ikke kender din router :)