Avatar billede brasso Forsker
19. februar 2014 - 18:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Højt CPU forbrug og disk aktivitet Vista

Hejsan
Har kørt en Lenovo MT-M 9702-7VG stationær op fra bunden med en Vista Business 32 bit. Efter sidste omgang Windows update, sker der det at maskinen efter opstart ikke starter Sidepanel, og der er en kraftig CPU belastning, og stor HD aktivitet. På joblisten ser det ikke ud som om der skulle være noget der kørere helt vildt, men jeg har læst noget om at csrss.exe godt kan gå amok, og det skulle være en corrupt brugerprofil, der er skyld i dette. Jeg har så prøvet at slette brugerprofilen, og oprette en ny, men uden at det gør en forskel. Er der nogen der har oplevet dette og har en kur?
Avatar billede shako Novice
20. februar 2014 - 13:36 #1
Hvilken Windows Update er der tale om? Der er et par stykker som har voldt problemer for mange, og man anbefales derfor at fjerne samt blokere dem.

Kan du give KB nummeret?
Avatar billede brasso Forsker
20. februar 2014 - 16:35 #2
#1 Jeg har desværre ikke det præcise KB nummer, da der jo blev kørt en hel stribe samtidig. Jeg er startet forfra med installationen, og tager opdateringerne i mindre bidder, så det måske er nemmere at finde synderen.
Avatar billede brasso Forsker
24. februar 2014 - 17:50 #3
Haløjsa
Nu har jeg lavet en helt ny installation med et sæt recovery diske. Der er stadig høj HD aktivitet, også selv om jeg lader maskinen stå meget længe uden at foretage mig noget på den.
Kan det tænkes at der kørrer et eller andet diskoptimeringsprogram/tjeneste i baggrunden, som jeg bare ikke kan finde?
Der er installeret en del Lenovo programmer under noget der hedder ThinkVantage Productivity Center. Kan det være noget af dette der kører en eller anden mærklig baggrundstjeneste?
Avatar billede brasso Forsker
25. februar 2014 - 09:50 #4
Nu har jeg slået superfetch fra både i processlisten og sat den til nul i registry, men HD activiteten kører stdig i høje omdrejninger i et lang stykke tid efter opstarten.
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-performance-tweak,2911-5.html
Artiklen omhandler godt nok SSD diske, men jeg går ud fra metoden er den samme.
Avatar billede brasso Forsker
04. marts 2014 - 19:31 #5
Nu har jeg deaktiveret readyboot, og afinstalleret alt der har noget med Lenovo ThinkVantage at gøre, og der er ingen forskel. Hvad hunden har den maskine gang i.
Avatar billede brasso Forsker
11. april 2014 - 19:27 #6
Hej
Så må jeg hellere få lagt et svar. Som tidligere skrevet formaterede jeg disken, og installerede Vista helt fra bunden, og må erkende at det der superfetch er ikke til at få bugt med, det er åbenbart noget man må leve med, selv om jeg synes det ikke har nogen gavnlig/synlig virkning, tvært imod går der ret længe inde maskinen kan bruges til noget fornuftigt, Dog synes jeg faktisk det er blevet bedre efter at alle tilgængelige updates er kørt, mon der er sket en opdatering af Superfetch funktionen??? Maskinen er afleveret og kører nu rimelig fornuftig, man kan jo altid sætte en kop kaffe over imens den starter.