Avatar billede Blitzher Nybegynder
25. februar 2014 - 16:52 Der er 4 kommentarer

Excel....

Hej allesammen.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med følgende opgave.

Vi er blevet stillet følgende opgave af min forlæser, men jeg har desværre svært ved at gennemskue Excel´s mange funktioner.

Opgave 1.

En person ønsker at om 10 år, at kunne disponere over 500.000 kr. Hvor stort er beløb skal der årligt opspares, når den årlige forrentning er 3%?
hvordan skal min formel i Excel se ud, for at dette kan lade sig gøre.

Opgave 2.
En annuitet har en nutidsværdi på 100.00 kr. og den terminslige rente er 5%. Bestem + annuitetens løbetid, når den terminslige betaling er 15.000 kr.

Mange tak for jeres hjælp.

Daniel

ps. Du/I må meget gerne uddybe jeres svar
25. februar 2014 - 16:57 #1
Typisk "handelsskole"-opgave.

Tager ikke højde for bl.a.
- indbetalingstidspunkt
- rentetilskrivnings tidspunbkt
- antal årlige rentetilskrivninger

Der kan ikke gives et nøjagtigt svar på det foreliggende grundlag!
Avatar billede vejmand Juniormester
25. februar 2014 - 17:10 #2
Opgave 1 måske:
=YDELSE(0,03;10;0;-500000)
Avatar billede Blitzher Nybegynder
25. februar 2014 - 18:01 #3
erikjuul
Så det da underligt det er fra Universitet :) men tak for din smarte kommentar ;)

Og nej det er nemlig korrekt, at der ikke tages højde for inflation, eller hvilke tidpunkt indbetalingerne er på, for at man kan lave de såkaldte brudte betalinger.
Men vi skal vel alle starte et sted :)
Avatar billede Blitzher Nybegynder
25. februar 2014 - 18:04 #4
Vejmand

Tusind tak :) Det var virkelig en god melding du kom med :)