Avatar billede zamiel Nybegynder
28. februar 2014 - 15:40 Der er 3 kommentarer

hvordan opsættes flere mail servere for samme domæne?

Jeg har et privat domæne og jeg vil gerne have sat det op således, at mail kan sendes til forskellige mail servere alt efter hvilken email adresser som der sendes til.

Eks

mail1@mitdomæne.dk sendes til mail.gigahost.dk
mail2@mitdomæne.dk sendes til mail.surftown.dk

Hvordan gør jeg det?

Ps jeg styrer selv dns i gratisdns.
Avatar billede JacoDK Nybegynder
28. februar 2014 - 16:46 #1
Opret en e-mail adresse og forward/videresend den til dit andet webhotel :)

Tror ikke du kan lave den anden læsning med MX setup
Avatar billede bondester Nybegynder
22. marts 2014 - 20:53 #2
Så vidt jeg ved kan du ikke gøre det via DNS! Du er nød til at oprette mailadresserne på serveren der styrer mitdomæne.dk og så lave forward af mails til de andre servere / adresser.
Avatar billede dsane Praktikant
04. maj 2014 - 12:40 #3
Det kan, som bondester skriver, ikke lade sig gøre med DNS. Det eneste du kan med dns er, at lave flere MX records med samme prioriteter:

MX IN 10 mail.gigahost.dk
MX IN 10 mail.surftown.dk

Dette vil distribuere dine mails vha. round robin princippet mellem de enkelte mail servere. Men, det vil vil ikke sikre at bruger1@ditdomain.dk mails altid sendes til den samme mail server.

Hvis du sidder i en virksomhed med mange brugere og, så brug ovenstående metode til at distribuere dine mails på flere synkroniserede mail servere. Det er i praksis ligegyldigt hvilken mail server der servicerer en bruger.

Hvis det her drejer sig om, at du derhjemme har købt et domain (ditdomain.dk) og gerne vil have distribueret mails til forskellige udbydere så er metoden som følger:

Tilkøb mail forwared hos GratisDNS til ditdomain.dk. Hos GratisDNS Konfigureres mailforward, så bruger1@ditdomain.dk forwardes til EtEllerAndet@Gigahost.dk, og bruger2@ditdomain.dk forwardes til EtEllerAndet@MyDummySurftown.dk.

De enkelte klienter sættes op til at hente mail på deres respektive mail servere hos gigahost el. surftown, og deres mail klient (outlook etc.)sættes op så deres mail reply og afsender adresse er navn@ditdomain.dk

Mailforward hos GratisDNS kost ca. kr. 35 om året, og du kan forwarde lige så mange mail adresser som du ønsker.

Der kan være et problem med, at dine udbydere ikke tillader at du sender en mail med afsender adressen EtEllerAndet@ditdomain.dk. Du vil få en fejl besked når du sender en email med beskeden; "Relaying not allowed". Det kan du evt. løse ved at anvende authentikation på SMTP server i outlook - kontakt evt. din udbyder med port numre etc.