Avatar billede ksor Mester
11. marts 2014 - 16:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er bedst - LibreOffice eller OpenOffice eller ... ?

Jeg vil ikke have MS programmer mere, men hvad skal man så vælge ?

Jeg vil gerne kunne
1)programmere makroer selv og optage dem
2)genbruge mine filer (Excel/Word) med indbyggede VBA-makroer

findes evt. andre gratispakker, som er "bedre" end de to nævnte ?
Avatar billede KHHP Juniormester
11. marts 2014 - 18:55 #1
Hvis du går efter LibreOffice eller OpenOffice, så kan jeg fortælle at LibreOffice er OpenOffice. Det er har blot ændret navn efter at Oracle har købt Sun, som tidligere stod for udvikling af Java og OpenOffice.
Hvis du spørger hvad forskellen på OpenOffice og LibreOffice er, så kan jeg lige så godt spørge dig hvad forskellen er på MS Office 2007 og MS Office 2013. Svaret er nemlig at der er sket noget omkring performance, stabilitet og funktionalitet. At MS så har valgt at ændre lidt på deres UI er så deres valg. LibreOfice UI ligner OpenOffice UI 100%. Dog synes jeg at det minder for meget om Office 1997 og nogle ting kan være svære at finde.
Dog er LibreOffice det eneste program jeg kender som kan køre med de fleste ting fra MS-verdenen.
Avatar billede ksor Mester
11. marts 2014 - 19:05 #2
Fint - så vil jeg - af de to - vælge - men er der evt. andre, der er bedre ?

Har du nogen erfaring med programmeringsmulighederne (makroer) i LibreOffice - hvor godt/skidt virker det i forhold til MS ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. marts 2014 - 19:12 #3
Det ser ikke ud som om VBA og Libre Office er særlig gode venner:
http://ask.libreoffice.org/en/question/13568/what-do-i-need-for-libreoffice-to-run-my-excel-macros/

Meen... når nu VBA er MS's ville det da også undre såre, om det var tilgængeligt i OpenSource, når f.eks. NTFS er licensbelagt.
Avatar billede ksor Mester
11. marts 2014 - 21:42 #4
NTFS her vel ikke noget med programmering at gøre - er det ikke filsystemet ?

Men finder der andre officepakker, hvor man f.eks. bruge C# eller F# som makrosprog ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. marts 2014 - 06:36 #5
NTFS er et filsystem, ja, men som VBA er det et MS-patent. Den slags plejer at koste licensmønter til patentindehaver, hvad der netop er årsagen til at du sjældent ser et (hjemme-)NAS, der kan håndtere NTFS.
Avatar billede ksor Mester
12. marts 2014 - 07:37 #6
Nu flytter du så fokus over på et (hjemmer-)NAS - hvad har det med valg af Officepakker og makroprogrammering heri at gøre - absolut intet.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. marts 2014 - 08:21 #7
Godt - så lad mig skære det ud i neon og bøje det i pap, så du forstår, at jeg ikke flytter fokus nogen som helst steder hen:

Analogien VBA & NTFS opstår idet begge teknologier er Microsofts, og derfor udløser licensafgift til Microsoft fra andre, der måtte ønske at benytte det i deres produkter.

NTFS benyttes meget sjældent i (hjemme-)NAS, da producenterne netop ikke vil betale den afgift.

Det samme gør sig gældende med VBA.

Men pøjpøj med det. LibreOffice er et tåleligt alternativ, så længe du ikke har kunder o.lign., der er afhængige af at formaterne i dokumenterne holder.
Avatar billede ksor Mester
12. marts 2014 - 08:56 #8
Se det var noget, som har med sagen at gøre:
"... LibreOffice er et tåleligt alternativ, så længe du ikke har kunder o.lign., der er afhængige af at formaterne i dokumenterne holder..."
Avatar billede ksor Mester
27. marts 2014 - 06:30 #9
ja det var det
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. marts 2014 - 08:39 #10
Godt så...