Avatar billede ea1 Novice
13. marts 2014 - 21:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Slette ubuntu

Jeg kører win7 og har kortvarring haft Ubuntu som alternativt styresystem. Selv om jeg har afinstalleret Ubuntu, bliver jeg ved hver opstart af min PC stillet overfor valget mellem Ubuntu og Windows. Hvordan kan jeg undgå det?
Avatar billede Emillio007 Nybegynder
13. marts 2014 - 22:30 #1
Du kunne evt. partitionere Ubuntu-delen væk. Det kan bl. a. gøres med simple grafiske værktøjer som GParted: http://gparted.org/
Men det nemmeste ville nok være, at lige hurtige rette op på det i DiskCleaner som er et kommandobaseret program der følger med Windows. Bare google det, og så skulle der gerne være rigtig mange gode guides til det.

Mvh. Emil
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2014 - 22:44 #2
Problemet er sikkert, at der står noget om Ubunto i mbr på din win 7 installation. Jeg fik samme problem, da jeg installerede Ubunto uden at koble Win 7 disken fra systemet. Jeg kunne dog redde den ved at fornye master boot record, ved at sætte win 7 cd i og vælge reparer computer. Under værktøjerne valgte jeg så kommandoprompt, og når den var loadet færdigt, skrev jeg fixmbr og trykkede enter.
Så var Grub væk. I nogle tilfælde skal boot også repareres,og så skal kommandoen fixboot også bruges under kommandoprompt.

Prøv evt først når Windows kører, at gå i kør, og skriv msconfig.Gå i fanen boot. Står Ubunto der sammen med Windows 7?
Hvis den gør så slet den og genstart, for at se om den er væk.
Avatar billede claudius01 Praktikant
14. marts 2014 - 08:56 #3
Hvorfor vil man slette det bedste styresystem?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2014 - 16:55 #4
Bruger ikke selv Ubuntu længere, men har da en installation med Linux Mint på, og mener den er mere som en Windows baseret pc i brugerfladen i forhold til Ubuntu.
Havde det ikke været fordi man var nødtvungen til officepakken fra Microsoft, så kunne jeg sagtens have brugt Mint som foretrukket system.
Avatar billede ea1 Novice
14. marts 2014 - 17:30 #5
Til 220661

Jeg har stadig Ubuntu stående som opstartsmulighed, efter at have kørt dit forslag igennem.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. marts 2014 - 17:46 #6
Hvis du i kør skriver msconfig, og går i boot fanen, står der noget om Ubuntu der?
Avatar billede ea1 Novice
09. april 2014 - 09:54 #7
Til 220661

Nej; der står ikke Ububtu.
Avatar billede ea1 Novice
09. april 2014 - 14:54 #8
Det er lykkedes af løse problemet med EasyBCD!