Avatar billede ZeBa Ekspert
15. marts 2014 - 21:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Og nu er det så NEF filer, jeg ikke kan åbne med PS CC

Husk: Har du problemer eller spørgsmål til Eksperten.dk, så kan du bruge kategorien Eksperten.

Lige kommet hjem med en stak NEF's fra mit nikon. De ses fint i Bridge, men PS siger "Could not complete your request because it is not the right type of document"
Avatar billede chalde Seniormester
15. marts 2014 - 22:19 #1
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2014 - 01:21 #2
Opbygningen af NEF-filer fra Nikonkameraer er ikke identiske for alle kameraer. Dvs., NEF-filer fra et D90 behøver ikke være konstrueret på samme måde som filer fra f.eks. et D5200.

NEF-filer hører under kategorien RAW, dvs, uredigerede, digitale informationer, som kræver en "oversætter" for at blive til forståelige oplysninger. Kort sagt, dit PS skal have et indbygget oversættelsesmodul for at kunne få noget fornuftigt ud af dine NEF-filer.

Nu ved jeg ikke, om du før har kunnet åbne billeder af samme filtype fra det samme kamera i dit PS,  men hvis det er tilfældet, så vil jeg mene, et eller andet må være sket med dit PS.

En anden forklaring kan være, at dit hukommelseskort er gået i udu. Hukommelseskort kan blive ramt af diverse sygdomme, og en af de bedste metoder til at undgå den slags er at formatere dem.

Jeg formaterer altid mine hukommelseskort i kameraet, før jeg går i gang med nye optagelser, og selvfølgelig har jeg altid overført de seneste optagelser til et andet medie, før jeg gør det :-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. marts 2014 - 01:54 #3
Jeg åbnede den samme slags filer igår
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. marts 2014 - 01:55 #4
Og Adobe DNG Converter kan konvertere den NEF-DNG
Avatar billede milter Ekspert
16. marts 2014 - 18:37 #5
Har du læst og prøvet forslagene i chaldes link?
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. marts 2014 - 01:26 #6
#5: Ja, og det eneste jeg forstår, er noget med 8bi og den har jeg kopieret som anbefalet.
Så står der noget om opdateringer, men jeg aner ikke, hvordan jeg opdaterer, og skulle lortet ikke selv sørge for det?
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. marts 2014 - 01:31 #7
Og noget andet: Jeg kan fint bruge min scanner samme med C3, men når jeg åbner importer i CC, findes den ikke i listen.
Avatar billede milter Ekspert
17. marts 2014 - 15:09 #8
Jeg arbejder ikke selv med Adobes CS eller PS, så jeg kan ikke give dig nogen personlige erfaringer eller vejledninger.

Nu ved jeg heller ikke, hvor du har dine Adobe-programmer fra, eller hvad du bruger dem til, men hvis det er professionelt, burde nogle af dine kolleger eller Adobes forum kunne hjælpe dig.

Nej, "lortet" sørger ikke nødvendigvis selv for, at opdateringer hentes og installeres. Den del af din Adobe Photoshop CC, som skal behandle billeder i RAW-format, hedder "Camera Raw", og du kan læse mere om det og DNG i linket herunder.

Jeg vil anbefale en manuel opdatering af alle elementer.

http://www.adobe.com/products/photoshop/extend.html
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. marts 2014 - 11:28 #9
#7 scanning
Nyere versioner af Photoshop har ikke en plug-in til Twain import (scannere). Den kan downloades fra Adobe og placeres i mappen Adobe\Photoshop\Plug-ins\Import-Export
Det virker i de versioner, man har installeret på sin harddisk, men CC versionen tilgås jo via nettet, så jeg aner ikke, om du har en sådan mappe på din disk.
Venlig hilsen
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. april 2014 - 19:25 #10
#9
Det hjalp - får jeg et svar til points
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. april 2014 - 23:15 #11
Behold selv point. Jeg har rigeligt.
Avatar billede ZeBa Ekspert
08. april 2014 - 00:29 #12
ok