Avatar billede grantun Praktikant
19. marts 2014 - 18:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort til foto/ videoredigering

Hej Folkens!
Jeg skal til at købe en laptop til foto/videoredigering og har fundet en jeg tror på...
Dog-jeg har nul forstand på gafikkort..
Den indeholder:     Intel HD Graphics 4400
Hvordan er det grafikort i forhold til foto og videoredigering?
Avatar billede buttwipe Juniormester
19. marts 2014 - 18:44 #1
Først bør du undersøge om dine programmer overhovedet understøtter brug af grafikkortet.

Du nævner ikke hvad du redigerer. Er det billeder i 10x15 og lidt hjemmevideo eller det er store collager og en spillefilm.
Er det det første er grafikkortet fuldstændig ligegyldigt.

På de fleste bærbare er skærmen ikke god nok, hvis du er lidt seriøs med billedbehandling
Jeg bruger selv en kalibreret 27" skærm til formålet og ville under ingen omstændigheder bytte den med en bærbar.
Avatar billede grantun Praktikant
19. marts 2014 - 18:52 #2
Det er IPS skærm
photoshop, Lightroom, billeder er arbejdsrellaterede, ca A4 størrelse, film kortfilme 10-20 minuter.
Adobe premiær
Avatar billede maar0005 Nybegynder
22. marts 2014 - 23:05 #3
Jeg har lavet meget videoredigering og min erfaring siger mig at det handler ikke så meget om videokortet, men om processoren og antal GB ram. Men kan da anbefale et Nvidia GTX570 f.eks.
Har lidt svært ved at være mere specifik ang. din situation da du ikke skriver hvor mange penge du vil af med.

Havde selv et setup som sagtens kunne klare 1920x1080 full hd video redigeringer uden besvær. Det var 8GB DDR3 1600 mHz, nVidia GTX660, Intel Core i5-4670K 3.4GHz (Havde så overclocket den til de 3.8 GHz), Og et ASUS MAXIMUS VI HERO bundkort.

Men dette er måske lidt over budget? Ved ikke? :)
Avatar billede grantun Praktikant
06. april 2014 - 22:13 #4
tak mar0005 skriv så får du point, det hjælper mig