Avatar billede todd24 Nybegynder
20. marts 2014 - 23:40 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

hvis man forsøger og afspille en film i avi format på wmp 11 så får man og vide at der mangler codes... så jeg hentede k-lite full codec package, og nu kommer lyden frem i filmene men billedet mangler stadigvæk.. på mit smart tv bliver filmen slet ikke af

hvis man forsøger og afspille en film i avi format på wmp 11 så får man og vide at der mangler codes... så jeg hentede k-lite full codec package, og nu kommer lyden frem i filmene men billedet mangler stadigvæk.. på mit smart tv bliver filmen slet ikke afspillet... nogle som har nogle forslag?

hvilket format er ellers godt at rippe sin film i så de både kan afspilles i wmp11 og på smart tv?
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2014 - 00:25 #1
K-Lite pakken (selv i lite/basic-udgaven, som jeg bruger) burde dække de fleste videoformater, så umiddelbart lyder det lidt mærkeligt med det manglende billede.

En hurtig måde at få afsløret, hvilket videoformat, der ligger i AVI-filen er ved at afspille filen med VLC. Vælg Tools > Codec information og fortæl os, hvilket videoformat, den indeholder.

Generelt anbefales H.264 (også kaldet MPEG4 AVC eller x264) video. Dels fordi det er meget bredt understøttet af alle afspillere med max. 5 år på bagen, dels fordi det giver det bedste billede ift. filstørrelsen.

Hvilket containerformat (filformat), du skal anvende er af lidt mindre betydning. Men to formater er nok lidt bedre end de andre:

MKV (Matroska video) - Giver som det eneste format mulighed for at bevare det originale DTS-lydformat. Formatet er perfekt til tabsfri bevaring af DVD og Blu-ray film, f.eks. hvis du ripper med gratisprogrammet MakeMKV. Du bevarer både kapitlerne og alle de lyd- og undertekstspor, du ønsker. Klart mit favoritformat.

MP4 (eller M4V) - En industristandard baseret på Apples MOV format. Hvis du er afhængig af Apple-udstyr (især den hermetisk lukkede AppleTV boks), er du nødt til at vælge den officielle MPEG4 videocontainer. Det meste andet TV-udstyr kan normalt håndtere MKV-filer uden problemer.

Generelt skal du dog ikke forvente, at de "smarte" fjernsyn understøtter de smarte funktioner (valgfrie undertekster, flere lydspor, kapitler) uanset hvilket format, du vælger.

Og Windows Media Player gør det helt sikkert ikke. Microsoft har i øvrigt selv annonceret, at der ikke udvikles mere på programmet.

Endelig skal du snart holde øje med to nye videoformater: Industriens HEVC (H.265) og Googles åbne format VP9. Begge formater vil efter sigende give stor pladsbesparelse ift. det nuværende H.264 format især for fuld HD og Ultra HD video.
Avatar billede todd24 Nybegynder
21. marts 2014 - 03:57 #2
jeg testede det og wmp kan afspille mpg og wmw film, men ikke mp4 film.

mit smart tv kan både afspille mpg og mp4 film, men ikke wmw film.

Så det eneste format som umiddelbart virker både på wmp og på smart tv er mpg formatet, spørgsmålet er så hvor god kvaliteren er i forhold til de andre formater...

derudover så lagde jeg mærke til at der kom to sorte streger frem ved wms formatet, men ikke ved mpg formatet, der får man nemlig fuldt billede
Avatar billede todd24 Nybegynder
21. marts 2014 - 03:58 #3
wmv formatet*
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2014 - 09:00 #4
Afsintallér K-Lite og installér en anden (mindre) pakke:
http://www.cccp-project.net/download.php?type=cccp

Husk endelig at installere som Administrator (højreklik). Visse installationer kræver dette for at blive installeret korrekt.

Har selv brugt CCCP en del. Den burde give fuldt opdateret MPEG4+Matroska understøttelse. CCCP burde være helt fri for crap-ware, men vær alligevel opmærksom på flueben ved hvert installationstrin.

Hvis det heller ikke virker, er der simpelt hen en sikkerhedsindstilling på din computer, som forhindrer codecs i at blive installeret korrekt. Men Administrator mode burde altså løse problemet.

Lige nu kan du kun afspille "basisformaterne" i WMP, så K-Lite er helt sikkert ikke installeret korrekt.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2014 - 11:52 #5
#2 "derudover så lagde jeg mærke til at der kom to sorte streger frem ved wms formatet, men ikke ved mpg formatet, der får man nemlig fuldt billede"
er du sikker på, at mpg ikke bare trækker billedet, og at wmv viser det korrekt (prøv at se på fx biler - er hjul runde eller ovale).
Avatar billede todd24 Nybegynder
22. marts 2014 - 22:55 #6
jaa jeg syntes også at billedet virkede noget strukket i det med mpg..
Avatar billede todd24 Nybegynder
23. marts 2014 - 20:56 #7
jeg har installeret cccp men den vil stadigvæk ikke afspille mp4...

jeg tror vi skal prøve og finde et format som både wmp11 og mit smart tv kan afspille, helst uden codecs,
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2014 - 07:54 #8
Så du kan ikke engang lave en drag & drop med en MP4 fil over i WMP?

I så fald går der helt klart noget galt, når du installer codec'et.
Du kan se, hvilke codecs, som er installeret hér (copy-paste til webbrowser):
file:///C:/Users/[DIT_KONTONAVN]/AppData/Local/Temp/wmpsupport.htm

Følgende linjer SKAL findes under "Codecs til videoenheder":
DMO    Mpeg4s Decoder DMO    6.1.7600.16385
DMO    Mpeg43 Decoder DMO    6.1.7600.16385
DMO    Mpeg4 Decoder DMO    6.1.7600.16385

Overvej at afinstallere WMP11 og installér WMP12 i stedet. Dén kan nemlig afspille MPEG4 indhold.

Et sidste forslag: Installér gode gamle Haali Media Splitter. Den fungerede fint til WMP11 for mig.
Avatar billede todd24 Nybegynder
07. april 2014 - 20:35 #9
Jeg tror vidst ikke at man kan installere WMP12 på XP.

Men jeg har installeret media player classic og den afspiller bare videoerne med det samme.
Avatar billede todd24 Nybegynder
07. april 2014 - 20:36 #10
jeg ved bare ikke hvilket format jeg skal rippe min filmsamling i, det skal være i bedst kvalitet muligt.
Avatar billede eurositi Ekspert
15. april 2014 - 09:35 #11
Videoformat:
Videoformatet er der p.t. ingen diskussion om: H.264 (også kaldet x264). Der er to nye (og bedre) formater på vej (H.265 og VP9), men de er ikke anvendelige p.t..

Filformat:
Jeg vil til enhver tid foretrække MKV filformatet, fordi det er det eneste format, hvor al original lyd osv. kan bevares tabsfrit, og fordi MKV-funktionerne (kapitler, valgbare ekstra spor og undertekster i samme fil) understøttes af f.eks. Media Player Classic, VLC m.fl..
Men hvis du er slave af Apple eller noget andet "fin" standalone hardware udstyr, som mener at vide bedre end dig, kan du ofte blive tvunget til at bruge MP4 (eller M4V), som er OK, men som f.eks. ikke understøtter DTS-lyd.

Her er en vejledning:

1) Start med at rippe filmene tabsfrit ved at downloade MakeMKV. Dén del kan ikke være lettere. Det er gratis (skal dog opdateres nu og da). Du kan medtage alle de ekstra videoer, lydspor og undertekster, du vil. Det hele gemmes perfekt i en MKV-fil, som du eventuelt kan trække f.eks. video- eller lydsporet ud af igen senere (uden at skulle omkonvertere - hvis du f.eks. benytter "Copy" funktionen i XMedia Recode).

Bemærk:
MakeMKV bevarer kapitelinddelingerne fra DVD'en, men vær dog opmærksom på, at MakeMKV ikke gemmer DVD menuerne, fordi intet videofilformat understøtter dette. Vil du bevare DVD-menuerne, er du nødt til at rippe til ISO disc image format. Det har dog to ulemper:
a) Stort set ingen afspillere understøtter det.
b) Filerne bliver meget store.

2)
Det er heller ikke specielt svært at vælge et program til at komprimere filerne uden synligt kvalitetstab. Vælg enten Handbrake.fr eller XMedia Recode. Sidstnævnte benytter samme teknikker som førstnævnte, men har tilføjet flere formater og metadata-funktioner.

3)
Uanset hvilket af de to programmer, du vælger, skal du overveje, hvor meget, du har lyst til at komprimere dine originalfiler (altså MKV-filerne fra MakeMKV). Skal det være nemt, kan du vælge presettet "High" i Handbrake (husk at tilvælge alle de undertekster, og ekstra lydspor, der ligger i originalfilen).
Under fanebladet "Video", skal du altid vælge "Constant Quality".  Men du kan justere på RF skyderen, der styrer kvalitetsniveauet. Jo lavere værdi, desto mindre kvalitetstab, men værdier under 15 er som regel rent spild af plads.

Bemærk:
- En RF værdi bør typisk ligge mellem 20 og 21 for alm. DVD materiale.
- Er der tale om overført materiale fra f.eks. gamle videobånd, skal du ofte lidt længere ned, f.eks. 18.
Læs mere om Handbrake (og dermed indirekte også om XMedia Recode): https://trac.handbrake.fr/wiki/ConstantQuality

4)
Til slut er der bare tilbage at kontrollere, at kompressionen på den resulterende MKV eller MP4 fil har en tilfredsstillende kvalitet, ellers må du sætte RF et halvt eller et helt point ned og prøve igen. Er din maskine af ældre dato, bør du starte med en relativt lille video, da processen tager lidt tid.

God fornøjelse.
Avatar billede todd24 Nybegynder
15. april 2014 - 22:57 #12
tak, jeg går straks igang med processen...