Avatar billede driver99999 Nybegynder
21. marts 2014 - 13:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Odds kombinationer

Hej alle eksperter..
Grønskolling har brug for hjælp.
Er der nogle der kan hjælpe mig, kunne godt tænke mig at lave et system, hvor jeg taster mellem 10 og 20 kampnumre ind og odds i en anden kolonne.
Hvorefter systemet udskriver alle mulige kombinationer samtidig med det viser total odds for hver enkelt væddemål (8*7*10).
systemet bliver spillet med 3 kampe i hver væddemål ( trio )
og må ikke lave gentagelser altså ikke 1-2-3-og 2-3-1.
Jeg er grøn grønskolling så der skal nok lidt Jørgen klevin med i forklaringen :-)

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2014 - 14:26 #1
et grundrids til fx excel
du har Antal som antal kampe.
kampe er fra række 1 til ??

for i=1 to Antal-2
  for j=i+1 to Antal-1
    for k=i+2 to Antal
'kamp i række i,j og k beregn odds og udskriv
    next

så vil den skrive med 1,2,3 1,2,4 1,2,5... 1,3,4 1,3,5... osv til Antal-2, Antal-1, Antal som sidste kamp
Avatar billede driver99999 Nybegynder
21. marts 2014 - 15:22 #2
Forstår jeg dig rigtigt ? som sagt meget grøn.
Hvis nu jeg vil have 5 kampe.
Så i kolonne i, skal der stå 1-5 og nedefter i rækkerne
ligeledes j, kamp 1-5 og nedefter i rækkerne

odds placeres ved k  række 1 2 3 4 5
f.eks 2,15 3,65 4,25 ,5,15 , 1,15 ( vil den så gange dem )

så den vil hedde:
for i=1 to Antal-5
  for j=i+1 to Antal-5
    for k=i+2 to Antal 5
'kamp i række i,j og k beregn odds og udskriv
    next
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2014 - 15:33 #3
nej...
ark bygges med fx navn i A og odds i B
"åb vinder" 2
"ob vinder" 4
"fck vinder" 7
her vist række 1 til 3
i, j og k er bare nogle tællere som løber rækkerne igennem.
vi antager, at du har fx 17 rækker med odds.

for i=1 to Antal-2  'kører fra række 1 til 15
  for j=i+1 to Antal-1  'kører 15 gange, første gang fra række 2 til 16
    for k=i+2 to Antal  'kører i*j gange, første gang fra række 3 til 17
'kamp i række i,j og k beregn odds og udskriv
    next
Avatar billede driver99999 Nybegynder
21. marts 2014 - 15:44 #4
skal denne:
for i=1 to Antal-2  'kører fra række 1 til 15
  for j=i+1 to Antal-1  'kører 15 gange, første gang fra række 2 til 16
    for k=i+2 to Antal  'kører i*j gange, første gang fra række 3 til 17
'kamp i række i,j og k beregn odds og udskriv
    next
NeXT

placeres i visual basic under ark 1  general/declarations

Undskyld men er som nævnt Grøn
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2014 - 16:04 #5
du skal lave en makro, og den knytter du fx til en tast-kombination (der er lidt at læse på). Den lette er bare at starte makro-optagelse og vælge fx Alt+Q som genvejstast, og bare trykke på Enter - stoppe optagelsen, og så redigere den makro med bla min kode lagt ind.
Makroen løber rækker igennem - men laver intet, da linjen
'kamp i række i,j og k beregn odds og udskriv
jo ikke er kodet - det er i sig selv nogle rækkers kode, og der skal så skrives et sted (i nyt ark? en fil? printer?) det vil fylde en hel del (med 17 rækker er det 15*15*15 = 3375 rækker med odds)
Avatar billede driver99999 Nybegynder
21. marts 2014 - 16:08 #6
Du skal have mange tak.
Så er der lidt at arbejde på !!
Avatar billede driver99999 Nybegynder
21. marts 2014 - 16:11 #7
hvorfor er der ikke accepter dette svar i dine svar du skal jo gerne have de lovede point, jeg kan se dette felt i mine egne
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2014 - 16:19 #8
jeg har ikke klikket i svar - så du kan bare lukke (vælge dit eget svar) og beholde point selv.

Når du senere opretter spg med hvordan det manglende laves, så kan du henvise til dette spg http://www.eksperten.dk/spm/992900 så andre kan se hvordan det er tænkt.
Den lette ville nok være at skrive alle beregnede odds i et nyt/tomt ark, da du så her kan sortere data efter fx odds, og så hurtigt finde de kombinationer med de største odds.
Avatar billede driver99999 Nybegynder
21. marts 2014 - 16:21 #9
Ok
Atter engang Tak