Avatar billede hkandersen Praktikant
23. marts 2014 - 17:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ny BIOS

Bærbar PC - Acer Aspire 5552 - windows 7.
PC'en er "gået død" - vil ikke starte op.
Vil nu forsøge at starte op på en ny BIOS via USB-stik.
Har været inde på Acers hjemmeside, og har fundet et link til en ny BIOS, som jeg har downloaded og udpakket til flere mapper/filer.
Men jeg kan ikke finde ud af at få lavet en BIOS, som jeg kan lægge over på en USB-stik...
Er der nogen der kan hjælpe? Gerne en "trin-for-trin-for-dummies".
Avatar billede Oksenfrede Nybegynder
23. marts 2014 - 18:19 #1
Avatar billede hkandersen Praktikant
23. marts 2014 - 21:43 #2
Hej Oksenfrede.
Tak for dit tip - men jeg synes ikke klippet beskriver mit problem. Som jeg forstår klippet, er det en vejledning til af opdatere en BIOS på en bærbar som er "i live" i forvejen.
Men det gav mig inspiration til at søge på nettet efter andre klip på youtube. Jeg fandt et af en der hedder Harry Nawaz https://www.youtube.com/watch?v=0OkAwxcJ1Ms
Det beskriver mit problem ganske godt.
Eneste forskel, er at i den fil jeg har hentet fra Acers hjemmeside, ikke indeholder en readme-fil, som beder mig omdøbe en fil. Så det har jeg ikke gjort.
Mit problem nu: Jeg bilder mig ind at jeg har fået lavet et USB-stik med de korrekte filer på, men når jeg starter den bærbare op (med "Fn" og "ESC" trykket ned, så læser den ikke fra USB-stikket.
Forslag???
Avatar billede kurtba Ekspert
23. marts 2014 - 23:15 #3
Hvorfor tror du, at du kan boote fra et usb stick, når du selv beskriver computeren som død - kan ikke starte op.
Hvis ikke den når så langt som post, hvor den læser oplysninger fra bios, så kan jeg ikke se, hvorledes den skulle kunne læse fra usb.
USB bliver først klar når den er konfigureret via bios.

Kurt
Avatar billede hkandersen Praktikant
23. marts 2014 - 23:46 #4
Hej Kurt
Computeren opfører sig nøjagtigt som den i førnævnte link. Når jeg trykker på power-knappen, kommer der lys i blå diode, og jeg kan høre at ventilatoren starter - men ikke andet.
Som jeg forstår det, så gør "Fn" + "ESC" ved opstart, at man tvinger computeren til at starte op på et USB-stik.
Avatar billede lille_smed Nybegynder
31. marts 2014 - 15:37 #5
min  bud  det er der er en hardware.. hvor på at den laver en konflikt inden den når noget som helst.. .. prøv at tager harddisken ud  .. ændre det intet .. så ud med ram ..... det er en forsøg..  har du en alder på maskinen
Avatar billede lille_smed Nybegynder
09. april 2014 - 06:21 #6
hwej .. fandt  du en løsning på problemet
Avatar billede hkandersen Praktikant
19. september 2014 - 21:29 #7
OPRYDNING...!!!
Prøvede alt med fjernelse af harddisk, ram m.m. Fandt anden vejledning til boot på USB (hjalp heller ikke). Havde en it-kyndig (det er jeg ikke selv) til at prøve en genoplivning. Prøvede at "bage den" for at se om en lodning var dårlig. Til sidst røg den i "småt brændbart" og drengen fik en ny.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. september 2014 - 22:06 #8
Hmm - reelt var mit svar altså det rigtige, selv om det  ikke var en decideret løsning. Man kan ikke boote fra et usb stick, når den ikke engang viser post.