Avatar billede Serty Nybegynder
25. marts 2014 - 18:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Det bedste IT job?

Hej! Jeg er en 15 årig dreng i 8. klasse som efterhånden gerne vil vide hvad han vil!

Jeg har gerne ville være programmør/software ingeniør det sidste års tid men får hele tiden donket i hovedet af de gamle at det er et stressende dårligt lønnet job og jeg vil fortryde det resten af mit liv. Så jeg er efterhånden begyndt at tvivle på om jeg vil..

Jeg er frisk på en lang uddannelse (programmør ville tage 7-8 år oveni folkeskolen) og det SKAL være inden for IT og have en rimelig løn og god mulighed for arbejde selvom jeg er klar over det kan forandre sig meget inden jeg er på arbejdsmarkedet. Jeg har gået de sidste 2 år og leget med tanken om at flytte til USA så er det noget der for some reason kun er relevant i DK så er det ikke rigtigt relevant selvom det jo altid kan ændre sig om jeg vil eller ej.

Men kort sagt har nogle et IT job de kan anbefale så skriv gerne! :D

//Serty
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. marts 2014 - 18:54 #1
Hej, Serty.

  Jeg kan kun sige velkommen til en fantastisk branche. Og har du mod på det, så gå efter ingeniør-uddannelsen. Den giver dig muligheden for at starte med at få lidt praktisk erfaring og relativt hurtigt søge over i ledelseslaget, hvis det viser sig at det er det, du brænder for.

  For mit eget vedkommende kan jeg sige at jeg har brugt ca. 20 år på forskellige tekniske discipliner, fra værksted over almindelig drift til konsulentjobs af varierende kompleksitet.

  Jeg er gået den praktiske vej, og har nu nået et punkt, hvor det ikke rigtigt er teknikken, der driver mig længere. Jeg er skiftet over i ledelse af netop højt kvalificerede IT-folk og kan kun sige, at jeg ikke et øjeblik har fortrudt det.

Men tænk godt over en karriere i US - arbejdsmarkedet ser noget anderledes ud og mentaliteten er en anden....

De bedste hilsner
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2014 - 19:17 #2
Jeg har gerne ville være programmør/software ingeniør det sidste års tid men får hele tiden donket i hovedet af de gamle at det er et stressende dårligt lønnet job og jeg vil fortryde det resten af mit liv.
Lidt snævert syn i mine øjne, der lugter meget af, at de ikke har kendskab til branchen.

Det kommer helt an på personen. De fleste udviklere jeg kender er ovenud tilfredse med deres job. Bevares, der er også et par stykker der er utilfredse, men det handler ret ofte sammen med arbejdspladsen, opgaverne og deres faglige niveau.
Mht. stress, så er IT-branchen travl. De fleste steder er det nødvendigt at kunne administrere sin tid fornuftigt, kunne holde mange bolde i luften og acceptere at et 8-16 job sjældent eksisterer (dog skal det nævnes, at mange arbejdspladser godt er klar over, at udviklere ikke er kreative på arbejdspladsens promisser).

Og så skal det da nævnes, at der altid findes dårlige arbejdspladser lige meget hvilken branche du kigger på. IT-branchen har bestemt deres grimme steder (ingen nævnt, ingen glemt).
Avatar billede crazysnap Seniormester
25. marts 2014 - 20:39 #3
Ja, jeg forstår heller ikke helt dine forældres udmelding - specielt ikke det med "dårligt lønnet". Jeg er selv softwareingeniør og jeg og mine daværende studiekammerater, er absolut ikke dårligt lønnet (jeg dimitterede i 2006).
Og angående job indenfor faget, er det fuldstændig op til dig med hvor meget stress og hvad du har lyst til - ihvertfald hvis det er ingeniør du læser til. Du kan udvikle spil, databaseløsninger, apps, frontend og web, udvide med ledelse og økonomi, fokusere på matematikken og statistikken, osv osv. Det gode er, at du specialiserer dig indenfor noget du synes er sjovt og samtidigt har/får en bred vifte af kompetencer. Dette gør at du vil passe ind i rigtig mange forskellige jobs indenfor IT, innovation og udvikling.

Så mit råd her er, lyt ikke til dine forældre (i dette tilfælde), gør det du synes er sjovt og brænder for, så er der større sandsynlighed for du rammer nogle spændende jobs (for dig). Og vælger du softwareingeniør, kan du oven i købet udføre arbejdet til en god løn.
Avatar billede sadolin1978 Novice
25. marts 2014 - 20:42 #4
hvis programmørvejen er den vej du vil så skader det ikke at arbejde lidt med det i fritiden, det behøver ikke være store komplekse programmer men måske bare små spil, eller andet der kan give dig lidt erfaring og gøre din og andres hverdag lidt sjovere.

Der har der hvor jeg er ansat været en skolepraktikant der selv udviklede spil og hvis nok er klar med en beta udgave, for inviterede lige for tiden.

så hvis moden er der så go for IT
Avatar billede Serty Nybegynder
25. marts 2014 - 20:59 #5
1# Jo tak :) Om jeg bliver software ingeniør eller hvad jeg gør ved jeg ikke endnu men hvis jeg selv får lov at vælge, hvilket jeg stærkt satser på usanset hvad mine forældre siger og mener bliver det ihvertfald inde for programmering i den ene eller anden grad. Og igen er det med USA bare en tanke, men det er sku alligevel fristende da vejret er lækkert, alt er billigere og du tjener væsentligt mere (har kunne regne med til ca. det dobbelte efter skat)

2-3# Tror mest det er fordi at de (ja undskyld mig) er snot dumme til elektronik og den slags generelt.. De kan ikke se hvad jeg får ud af at side det X antal timer jeg nu gør. Men jeg håber da også stærkt på at jeg kan få dem overbevist til at jeg har fundet mig noget som jeg gerne vil.

4# Jeg siger også og nørkler med lidt HTML, AutoIT og Java. Men har svært ved at finde noget stof jeg virkeligt kan lære af specielt i Java som er lidt mere kompliceret end de to andre. På YouTube tonser de bare igennem det og skriver hundredevis af linjer kode og kan ikke rigtigt finde noget på forummet med en decideret guide.. Syntes AutoIT's "slå-op" funktion virker super god, og det gør da også at jeg har lavet nogle små meget simple programmer i det.

Men jeg siger da tak for hjælpen alle sammen.. Ved sku ikke rigtigt hvem jeg skal give points så det må blive første til mølle :)
Avatar billede aabenminbruger Nybegynder
23. april 2014 - 13:20 #6
Du skal arbejde med SAP. Det er et tysk ERP system. Hvis du gerne vil programmere, så hedder det ABAP (Advance Business Application Programming). Det er det største og bedste ERP til data, og det bliver brugt at alle de store virksomheder i hele verden. Jeg har selv arbejdet med det I 10 år, og der er rigeligt at gå til. Det er ikke noget du kan læse på Uni, men først lære efter du er kommet i job.

Nu siger du USA, der bruges det ligeledes af alle de store, f.eks Pepsi, nesle osv.

Derudover, så er SAP it folk kendt for at være de bedst lønnede i IT branchen, og det er jo heller ikke så ringe endda.