Avatar billede manutddp Nybegynder
26. marts 2014 - 11:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA kode til datoformat

hej

Jeg har lavet en brugerformular, hvor brugeren i et felt skal indtaste dato. Jeg vil gerne sikre at datoen overholder bestemt format.

Jeg er ret grøn i VBA, det nedenstående virker desværre ikke. Selvom datoen er skrevet korrekt kommer MsgBox frem. Hvad gør jeg forkert

Private Sub cmdGem_Click()

If Format(txtDato.Text) <> ("dd-mm-yyyy") Then
    MsgBox "Datoformat skal være dd-mm-yyyy"
    txtDato.SetFocus
    Exit Sub
End If

Unload Me

End Sub
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2014 - 12:21 #1
Det er da uvenligt. Hvorfor ikke teste på, om feltet er en dato, og så selv formatere det som ønsket.
Avatar billede manutddp Nybegynder
26. marts 2014 - 12:42 #2
Tak - Det kunne måske også være en fin ide. Kan du vise hvordan?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2014 - 12:50 #3
prøv med
    If IsDate(txtDato.Text) Then
        txtDato.Text = Format(CDate(txtDato.Text), "dd-mm-yyyy")
    Else
        MsgBox "Fejl i dato"
        txtDato.SetFocus
        Exit Sub
    End If

jeg har ikke testet det.
Avatar billede manutddp Nybegynder
26. marts 2014 - 13:24 #4
Tak - så er jeg på rette vej. Dog er der det problem, at skriver man i formularen 01-11-2014, bliver det i mit ark (hvortil jeg returnerer data) til 11-01-2014. Den bytter altså rundt på dag og måned.

Skriver jeg istedet 31-03-2014 bliver det rigtig returneret, men denne celle bliver ikke opfattet som en Dato Celle men istedet Standard.

Sådan returnerer jeg data til et ark:
With ActiveCell
    .Value = lstMedarbejdernavn.Text
    .Offset(0, 1).Value = txtDato.Text

Kan du se hvad går galt?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. marts 2014 - 13:48 #5
man må på en enkelt måde styre land så dato altid bruges i dk-formatet.
Det ligger udenfor mine evner - måske supertekst kan. Prøv at skrive en intern besked til http://www.eksperten.dk/profil/supertekst
med link til dette spg.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2014 - 10:04 #6
Rem lidt justering af VBA
Dim dato As Date
Private Sub cmdGem_Click()
If IsDate(txtDato.Text) Then
        txtDato.Text = Format(CDate(txtDato.Text), "dd-mm-yyyy")
        dato = txtDato
    Else
        MsgBox "Datoformat skal være dd-mm-yyyy"
        txtDato.SetFocus
        Exit Sub
    End If

Worksheets("Tidsrapportering").Activate
Range("A2").Select
If Range("A2").Value = "" Then
    Range("A2").Activate
Else
    Range("A2").CurrentRegion.Select
    ActiveCell.Offset(Selection.Rows.Count, 0).Activate
End If
With ActiveCell
    .Value = lstMedarbejdernavn.Text
    .Offset(0, 1).Value = dato  'txtDato.Text
    .Offset(0, 2).Value = lstType.Text
    .Offset(0, 3).Value = "=VLOOKUP(RC[-3],Lister!C4:C5,2,FALSE)"
End With

Unload Me

End Sub