Avatar billede eiken Nybegynder
29. marts 2014 - 01:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Blu-Ray & DVD afspiller

Hvilke formater kan en Blu-Ray & DVD afspiller håndterer ?
Og hvordan gemmes De ?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. marts 2014 - 07:53 #1
Står i manualen til den enkelte maskine. Jeg ved ikke, hvilken model du tænker på/har.
Avatar billede eurositi Ekspert
29. marts 2014 - 09:50 #2
De fleste "fornuftige" afspillere af ny dato accepterer følgende filformater:

Lyd: MP3, M4A, WMA, AAC, og (desværre sjældnere) OGG og FLAC

Video: MPG, MOV*, MP4, MKV*, AVI*, WMV, 3GP
*) Filformatet (containeren) kan indeholde mange forskellige typer af lyd/video, som ikke altid understøttes.

Hvis du vil kopiere indholdet fra en DVD til en harddisk, er det lettest at bruge gratisprogrammet MakeMKV. Det gemmer indholdet som MKV-filer, og du styrer selv, hvor meget (ekstramateriale, lydspor, undertekster), du vil overføre. MKV-filerne (som er tabsfrie ift. den originale film på DVD'en) kan evt. nedjusteres i størrelse med f.eks. Handbrake, VidCoder eller XMedia Recode.

CD'er kan kopieres til WAV (tabsfrit), MP3 eller WMA med Windows Media Player. Mange andre programmer, f.eks. Exact Audio Copy, kan konvertere også gemme lyden i FLAC (tabsfrit) format.

(Bemærk, at alle programmerne, jeg henviser til, er gratis og fri for adware/malware)
Avatar billede eiken Nybegynder
29. marts 2014 - 22:05 #3
Jeg har fået Formel 1 fra en ven som arbejder med TV udsendelser i London, England.
Practice 1, 2, 3, Qualifying og Race.
Race fylder lidt over 40 GB og er i TS-format, i en opløsning på 2500x1966.
Opløsningen er så god, så når de liner op til start efter at have kørt opvarmnings-runden, kan jeg se hudorme i læbekanten, på varme dage, når hjælmens vesir er åbent.
Alle 5 sessions (Practice1,2,3,Qualifying og Race) fylder omkring 130-150 GB.
Jeg vil gerne brænde dem til 1 eller 2 Blu-Ray, så jeg kan få dem væk fra min harddisk.
Og jeg vil gerne beholde den super-gode kvalitet.
Jeg har for 3 år siden været i Holland for at købe en 40" TV/Monitor som kan gengive 2500x1966. Den var lidt dyrt, men kvaliteten er fantastisk.
Kan en Blu-Ray afspiller ikke afspille TS-filer eller m2ts filer ?
Eller hvordan gemmer jeg TS filerne så kvaliteten bi-beholdes ?
Avatar billede eiken Nybegynder
29. marts 2014 - 22:11 #4
Kvaliteten går ad H-til hvis jeg konverterer TS-filerne til MKV-format, selvom MKV filen bliver 16-18 % størrer end den orginale
fil i TS-format. Har prøvet flere gange !!!
Avatar billede eurositi Ekspert
30. marts 2014 - 01:10 #5
Teknisk set er der ikke noget, der skulle forhindre MPEG-TransportStream filer i at ryge i en MKV container, så problemet er nok snarere softwaren.

- Hvilket program bruger du til at konvertere med?
- Er det H.264 (MPEG4 AVCHD) video, der er i den originale fil?

Hvis opløsningen er helt oppe over 1960p, er den jo dobbelt så høj som den gængse Blu-ray standard, så hold dig fra at konvertere til Blu-ray standarden (1080p).

Prøv at køre konverteringen med 64-bit versionen af Handbrake. Hvis der er DTS-lyd i originalfilen, skal du vælge MKV som container, ellers kan du også vælge M4V. Men resultatet skulle gerne blive det samme.
- Men det er altså ret vigtigt, at de valgte presets (high profile) eller manuelle indstillinger matcher kildefilens kvalitet (50/60 FPS, minimum 6-8000 mbps).
Avatar billede claes57 Ekspert
30. marts 2014 - 06:29 #6
Er det ikke bare lettere at indkøbe en ekstern harddisk til at have filerne på i original?
Avatar billede eurositi Ekspert
30. marts 2014 - 23:30 #7
#6: Lyder som en fornuftig disposition indtil videre.

... Og hold øje med de to nye video-codecs: VP9 og HEVC, som formentlig bliver tilgængelige og funktionelle - formentlig i løbet af i år.

Begge codecs er langt bedre til at komprimere (Ultra) HD indhold end det p.t. gængse H.264 codec.
Avatar billede eiken Nybegynder
23. maj 2014 - 19:22 #8
Ja #6 lyder som en etv. løsning.
Men det er meget billigere at afspille filerne med en Bluray-DVD afspiller som kun bruger 10 til 30 watt.
Ellers skal jeg starte computeren og den bruger over 150 watt, samtidig er der slid af harddiske og andre bevægelige dele, som efter nogle år skal udskiftes.
Så brugen af computer er mange gange dyrere end en Bluray-DVD afspiller som nok kan fås til samme pris som en 500gb harddisk.
Det her spørgsmål handler også om laveste strøm forbrug.
  Jeg har igennem de sidste 6-8 måneder minimeret mit strømforbrug væsentligt.
Før betalte jeg 1500-2000 kr x-antal gange om året.
Nu betaler jeg omkring 500 kr x-antal gange om året.
Avatar billede eiken Nybegynder
18. juni 2014 - 01:16 #9
Den som vil have point lægger svar, så deles point'ene
TAK
Avatar billede eiken Nybegynder
20. september 2014 - 19:58 #10
Nu syntes jeg spm har været åbent længe nok og ingen har lagt svar selvom jeg har anmodet om svar.
Nu vil jeg gerne lukke spm, men det huer mig ikke at jeg skal tage point selv.
Undskyld !