Avatar billede fiberflux Praktikant
30. marts 2014 - 21:27 Der er 6 kommentarer

Zyxel USG200 - VLAN opsætning

Hej med jer,
Jeg har en USG200 router, som forsynes med 2 YouSee bredbåndsforbindelser.
Jeg har ét LAN (port 4+5) der kører i range 10.0.0.X. På dette LAN kører jeg 10 stk. Ubiquiti UniFi WiFi enheder, samt et trådet netværk. Unifi understøtter VLAN.
Mit spørgsmål går så på, hvordan jeg opretter et VLAN som jeg kan få til at benytte den ene af de to YouSee routere, således at jeg kan få alle trådløse brugere på den ene router, og de øvrige brugere på den anden router.
Håber på jeres hjælp....evt. henvisning til en guide.
25. april 2014 - 04:32 #1
Hvad har du af switch udstyr?
Avatar billede fiberflux Praktikant
25. april 2014 - 19:29 #2
Jeg har en almindelig 8 port Zyxel switch efter LAN 2 porten.
25. april 2014 - 21:45 #3
Nu har jeg ikke nogen erfaring med Zyxel udstyr, men jeg vil tro at det kan løses med NAT.

Jeg har fundet en forums tråd som er meget lig dit scenarie - http://www.dslreports.com/forum/r28124675-Zyxel-USG-20-Multiple-public-ip-addresses

Jeg har dog stadig lidt svært ved at forstå hvordan dit netværk er strikket sammen. Jeg har lavet en tegning ud fra det du har skrevet:
http://i.imgur.com/5JhXOSE.png
Avatar billede fiberflux Praktikant
04. maj 2014 - 18:08 #4
Hej TheBlacKnight
Tak for dit svar. Jeg har kigget linket igennem og forsøgt at få USG200 til at fungere, men desværre uden held.
Din tegning er sublim, og jeg ville høre dig hvilket program du har brugt til at lave den med - så vil jeg lave en udførlig tegning af mit setup og poste den her på forummet. Så kan det muligvis være med til at kaste noget mere lys over sagen.
Situationen er nemlig den, at jeg inden mit netværk af UniFi accesspoints, har forlænget mit LAN med UniFi Nanostations, hvilket nok besværliggør forklaringen, samt påkræver at jeg opretter VLAN's til at separere de to WAN's.
Ser frem til at læse dit svar.
04. maj 2014 - 18:19 #5
Jeg har benytte SmartDraw, det er desværre et betalingssoftware (Jeg har købt enterprise udgaven. Det er muligt at få rabat hvis du er studerende).

Hvis du bare skal lave en enkelt tegning, så kan du benytte det i trail og tage et screenshot for at undgå watermark.
04. maj 2014 - 18:19 #6
Doh var ikke meningen at sende det som et svar.