Avatar billede petert Forsker
01. april 2014 - 21:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af routers/Switches via fjernadgang/sikkerhed.

Hej
Jeg søger svar på hvilken løsning eksperterne, vil foreslå til følgende opgaver.
en bekendt som har spurgt mig til råds har følgende problem.
Han opsætter video, alarm, lysstyring der som oftest, skal kunne styres/tilgås via web.
Han har som oftes brug for at der ændres lidt i router/firewall, med hensyn til eks. port forward. dette tager som regel ganske kort tid, men dette kræver som regel en kablet forbindelse på stædet, under opsætningen.
Min bekendt spørger derfor.
1. Hvis han har en bærbar med eks teamWiewer 8 som kables til routeren kan ændringen da foretages wia fjernkontrol?
2. Kan min bekendt så informere/vejlede kunden om at ændre adgang og password, således at kunden har adgang til netværket.

Formålet med ovenstående er at det tager nogle gange 1,5 til 2 timer i transport for teknikeren, og 15 min i arbejdstid
Min bekendt ville lettere kunne for forbindelse med kvalificeret og fleksibel teknikker via nettet.

Hvordan løses dette professionelt

MVH
Petert
Avatar billede puren Ekspert
03. april 2014 - 00:33 #1
ja han skal bare bruge en computer som er på lan siden om den er sjernstyret eller ej spiller ingen rolle

men husk teamviewer jo KUN gratis når men bruger det til privat
Avatar billede dsane Praktikant
04. maj 2014 - 20:04 #2
1) Ja, ændringer kan sagtens foretages via fjernkontrol.

Og hvis man er bange for at tabe forbindelsen så er her en mulig løsning:

Placer en multihomed bærbar PC på netværket. Dette kan gøres ved at købe en bærbar med indbygget 3G router som den primære forbindelse. Samtidig forbindes den bærbare med lokal netværket via kabel - den sekundære forbindelse.

Man skal være opmærksom på, at de to forbindelser skal være på hver sit subnet. f.eks. 10.x.x.x til lokal netværket og 192.168.x.x til 3G netværk.

Den bærbare PC styres via Teamviewer via 3G og man er sikret hvis man kommer til lave en fejl ved konfiguration af routeren så forbindelsen fra lokalt netværk til Internettet forsvinder.

Man kan bede kunden tænde den bærbare ved konfiguration og slukke den efterfølgende.

2) Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du spørger om, men kunden kan ændre brugernavn og password, eller teknikeren kan gøre det via teamviewer.
Avatar billede petert Forsker
23. juni 2014 - 07:17 #3
Tak for hjælpen
MVH
Petert