Avatar billede kasperhauge Praktikant
02. april 2014 - 18:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Langsom download - høj upload

Har netop fået nyt internet gennem Dansk Kabel TV på 50/50 Mbit, og ny router (Linksys EA4500).

Da jeg først tilsluttede routeren, og kørte en speedtest, maxede den helt ud, over 50 Mbit i både down- og upload.

Synes dog forbindelsen senere begyndte at virke noget ustabil, kørte en test igen, og denne gang viste den ca. 20 Mbit download og 50 Mbit Upload. Har kørt adskillige tests, og download svinger mellem 5 og 25 Mbit, mens upload konstant er på 50+ Mbit.

Jeg prøvede så at sætte et kabel direkte i stikket i væggen og ind i min computer, her har jeg fin forbindelse, ca 60/60 Mbit. Sætter jeg igen kablet i routeren og et yderligere kabel fra routeren og til computeren, har jeg også her ustabil forbindelse. Dog god Download, men ringe upload. Kan måske variere, da jeg kun har kørt en enkelt test.

Mistænker stærkt routeren for at være synderen. Jeg har foretaget en del Googling, og kan se mange andre har samme problem med netop denne router. Jeg har prøvet nærmest alt; downgraded firmware, deaktivet QoS. IPv6, 2,4 Ghz frekvensen, osv osv...

Jeg er virkelig ved at løbe tør for ideer. Routeren kan selvfølgelig være defekt, men da mange andre har samme problem, må der dog findes en løsning.
Avatar billede puren Ekspert
03. april 2014 - 00:28 #1
prøv med en anden router (50/50 er jo meget så sørg for at det er high-end model) evt byg en linux firewall (personligt har jeg en pfsense server på min 50/50 den køre super godt)
Avatar billede maar0005 Nybegynder
03. april 2014 - 08:48 #2
Det kunne også være at du havde andre enheder på nettet.
Avatar billede kasperhauge Praktikant
05. april 2014 - 21:38 #3
Jeg har valgt at sende routeren retur, og køber en anden model. Krydser fingre for den virker bedre :)