Avatar billede dytti Novice
05. april 2014 - 09:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Paypal "Køb Nu"

Jeg er ved at lave en lille forretning hvor brugerne kan betale et givent produkt via PayPal.

Jeg vil oprette en PayPal "Køb Nu" knap ud for hvert produkt, og det er ikke noget problem.

Problemet er at jeg kun har 1 stk. af hvert produkt.
Så nu er spørgsmålet: Hvad nu hvis der er en kunde der trykker på "Køb Nu" knappen, og rent faktisk køber et produkt, og der 5 minutter senere kommer en anden kunde, der vil købe samme produkt?

Vil vedkommende så rent faktisk kunne gennemfører en transaktion - Uden der er flere produkter?

Det er jo ikke særligt sandsynligt at jeg inden for de 5 min. når at se, at produktet er solgt, og at jeg når at fjerne det inden nr 2 kunde kommer.

Jeg har kigget lidt på paypal, og kan ikke se om der er en løsning på det.

Så er der nogen der ved, om paypal registrerer at nu er "varenummer XXXX" betalt, så nu kan den ikke købes en gang til?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2014 - 11:41 #1
når kunde klikker på køb-nu, så skal du tjekke i databasen om vare er solgt før du går videre med paypal (så er nye køb udelukket).

når du har gennemført en paypal-seance, så returnerer paypal til din side, og sessiondata kan så bruges til at fratrække den vare i databasen.

Hvordan du udfører det har jeg ingen idé om.
05. april 2014 - 13:57 #2
Jeg er enig med #1 (også i det, at jeg ikke, uden at kende dit program, ved hvordan du skal udføre det.)  Yderligere håber jeg ikke du laver det således at du 'manuelt' skal checke hvilke varer der er solgt og så, ligeledes manuelt, fjerne dem fra hjemmesiden.  Det skulle gerne laves således, at når nogen kalder hjemmesiden, så bliver databasen checked, og kun de varer der ikke er solgt, med deres 'køb nu' knapper, vises.  Yderligere ville jeg, hvis jeg selv skulle lave det, i databasentabellen for varer, have et flag for 'i behandling'.  Når en kunde klikker på 'køb nu' og databasen checkes for om varen er solgt, så sættes flaget for 'i behandling'.  Hvis paypal kommer tilbage og melder at betalingen er lykkes, så markeres varen som solgt.  Hvis paypal derimod melder at betalingen ikke lykkedes, så slettes flaget for 'i behandling' igen.  Når en ny bruger kalder hjemmesiden, så vises kun de varer der ikke er solgt og ikke har 'i behandling' flaget sat.  Derved undgås det, at en ny kunde prøver at købe en vare et sekund efter at en anden kunde har købt den men før paypal har nået at komme tilbage.  Heller ikke det ved jeg hvordan du skal udføre uden indsigt i din kode.
Avatar billede dytti Novice
06. april 2014 - 10:42 #3
Tak for jeres fine svar.
Det i foreslår, er også det jeg har overvejet, Og det kan godt være at jeg bliver nødt til at gennemtænke projektet en gang til.

Her er lidt af min problemstilling:
Jeg har et værksted hvor jeg laver specialknive til jagt, fiskeri osv.
altså unikke knive.

Min første tanke var at lave shoppen i cartweaver. Men jeg er bange for at min forretning og især knivene så kommer til at give et "samlebåndsagtig" indtryk.
Jeg valgte derfor at lave den god gammeldags html, som jeg syntes giver et lidt mere "hyggeligt" og troværdigt indtryk.
Det var så meningen at jeg manuelt ville indsætte og fjerne knivene efterhånden som de blev sat til salg eller solgt.

Men jeg er sikkert nødt til at arbejde med nogle databaser og noget php i stedet for.

I kan se her hvad det er jeg er ude i: http://mpkniven.dk
Hvis i vælger "knive til salg" og derefter klikker på billedet af kniven. Så kan i få lidt indblik i flowet og ideen.
06. april 2014 - 11:39 #4
Ok, vi svarede på noget andet end det du spurgte om, nenmlig om vi kender en PayPal funktion der 'husker' at et varenummer er solgt og forhindrer at det købes en gang til.  Det kan jeg svare på med sikkerhed:  Jeg kender ikke en sådan funktion, jeg har ikke mødt det ved mit arbejde med PayPal.  Om der består sådan en funktion (som jeg så ikke kender til) tvivler jeg på.  Det er ikke PaypPal's opgave.  PayPal foretager de bestilte betalinger, og de sender besked tilbage, og det er så op til dig at bestemme hvad der videre skal ske med retur oplysningerne.

Men PayPal har en funktion til at betale tilbage, så hvis det er en begrænset butik du sætter op og du ønsker at undgå at skulle rode med database, så kunne en løsning måske være, at du accepter muligheden for at der af og til betales for den samme genstand to gange, og når det sker betaler du tilbage og forklarer på email.

Jeg står og skal på ferie et sted hvor jeg ikke vil have adgang til internettet, så jeg opretter dette som svar for det tilfælde at du ønsker (efter at have inviteret andre svar) at lukke spørgsmålet i mellemtiden.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. april 2014 - 11:40 #5
du kan også prøve at se på http://codecanyon.net/item/jquery-xml-store-shop/1740128
det er fint til mindre shops med få emner til salg. Paypal er med i koden fra starten.
Det kræver php - men kun til at sende email-kvittering/ordre.
Avatar billede dytti Novice
06. april 2014 - 12:07 #6
Jeg tror at ind til videre, vil jeg fortsætte med det jeg er i gang med nu.
Jeg vil så på siderne gøre opmærksom på, at der tages forbehold for at en kniv allerede kan være solgt, og pengene tilbagebetales.

Sideløbende vil jeg lege lidt med den du peger på claes. Ved første øjekast ser den ikke helt dum ud.

claes - lægger du et svar, så deler jeg point og lukker her.

I skal begge have tak for input :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. april 2014 - 12:14 #7
bare luk selv