Avatar billede art2rpg Nybegynder
05. april 2014 - 18:11 Der er 1 kommentar

Billeder på Hjemmesiden vender forkert når jeg browser via min Ipad

Jeg har taget nogle billeder med min mobil en Samsung Galaxy, og har overført dem til Min Stationære Windows 7 Computer. Nogle af billederne vender naturligvis forkert som de plejer og jeg roterer dem som sædvanligt.
Senere uploader jeg dem til min hjemmeside, og gennemser dem på min PC - Alt ser fint ud indtil senere hvor jeg lige skal fremvise billederne til min kæreste på min Ipad. Her finder jeg til min gru ud af at de pludselig vender helt forkert.

Hvad sker der - Hvordan får jeg billderne til at fremstå rigtigt på min PC såvel som på min Ipad via min hjemmeside ?
Avatar billede Slater Ekspert
05. april 2014 - 19:03 #1
Sandsynligvis ved at rotere dem rigtigt.

Visse programmer som f.eks. Windows Photo Viewer, samt telefoner og kameraer der indeholder et gyroskop og dermed selv kan vende billeder rigtigt, gemmer rotationen i billedets EXIF header. Dvs. billedet bliver ikke rigtigt roteret, det gemmes bare i filen at det skal roteres på den og den måde når det vises, og nogle programmer gør det så ved visning, andre ikke.

Rigtige billedbehandlingsprogrammer gemmer billedet forfra med den rigtige rotation, men det mister JPEG'er en smule kvalitet af, så man skal helst kun gøre det én gang for alle. Der er masser af gratis programmer, der kan gøre det.