Avatar billede Slettet bruger
06. april 2014 - 12:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Global skabelon i Office 2013

Tidligere havde jeg ms office 97, hvor jeg kunne finde den globale skabelon og rette direkte i den. Nu har jeg ms office 2013 og kan ikke finde ud af hvordan retter den globale skabelon til. Helt konkret vil jeg ændre i skabelon, så der altid er en sidefod i alle nye dokumenter.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2014 - 13:08 #1
I følgende artikel kan du finde forklaring på, hvordan du finder den globale skabelon Normal.dotm (hedder .dotm i Word 2013 og ikke .dot som i din tidligere version af Word):
http://www.thedoctools.com/wordtips/om-skabelonen-normal-dot-eller-normal-dotm/

Det er imidlertid ikke en god ide at sætte indhold som f.eks. sidefod ind i Normal.dotm. Den skabelon bruger Word til mange specielle ting, hvor indholdet kan give problemer. Du bør i stedet oprette en skabelon specielt til dine dokumenter og bruge den, når du opretter nye dokumenter. Hvis du laver flere typer af dokumenter, kan du lave en skabelon for hver dokumenttype, du har behov for.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2014 - 13:28 #2
Hvad bruges den ellers til?
Det har ikke tidligere give problemer, hvilket selvfølgelig ikke er nogen garanti for der ikke gør nu.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2014 - 15:13 #3
Normal.dotm bruges f.eks. af Word, hvis man laver etiketter. Visse indstillinger og data gemmes i Normal.dotm. Hvis man optager makroer eller opretter tastaturgenveje, gemmes de i Normal.dotm, hvis man ikke selv sørger for at vælge en anden destination. Normal.dotm er altid åben i baggrunden, når man arbejder i Word, også selv om det aktive dokument bruger en anden skabelon.

Hvis det er noget, du kun laver til dig selv, så kan du evt. vælge at gøre, som du har gjort tidligere (så går eventuelle problemer kun ud over dig selv, og du kan rette på det). Hvis det er noget, du laver til brug for andre, så lad Normal.dotm være i fred og opret specifikke skabeloner til de aktuelle formål.
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2014 - 17:58 #4
Nu er det kun til mig selv, så jeg tager chancen.
Du bliver nød til at skrive en svar, hvis du vil have "lønnen" for dit svar ;-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2014 - 18:46 #5
Kommer her.