Avatar billede dama06ac Nybegynder
08. april 2014 - 15:44 Der er 4 kommentarer

Updatering af report filter i pivot - tilføjelse af uge tal

Hej,

Jeg har et udtræk fra SAP BW som jeg opdaterer på ugentlig basis. Udtrækket kopieres over i ny fane hvor alle data fra 2013 og 2014 ligger.

De bruges i en pivotabel hvor jeg sammenligner salgsdata pr. uge mellem 2014 vs. 2013. Opgaven udføres mandag, og viser alle uger i 2014 (-1 uge) sammenlignet med 2013.

Indtil videre har jeg fået lavet en kode, der opdaterer, henter og kopiere mine nyeste data fra 2014 over i min datafane til pivot.

Sidste step er, at automatisk tilføre en uge i mit report filter -1 1 (fordi rapporten laves mandag og ser på tidligere ugere). Dvs. mandag i uge 15, skal rapport filteret vise uger i intervallet 1-14

Kan det lade sig gøre? Min kode for pivottabellen ser således ud og mangler altså en specifikation af tilføjelse af uger automatisk:

Sub ()

Dim PvtTbl As PivotTable
Set PvtTbl = Worksheets("Oversigt").PivotTables("PivotTable2")

'Ryd alle felter i ugen

PvtTbl.PivotFields("Uge").ClearAllFilters

End Sub

Håber i kan hjælpe.
Avatar billede H_Klein Novice
09. april 2014 - 00:01 #1
Hej dama06ac

Hvis de data du henter ind lægges i en tabel så kan denne få et fast navn og pivot-tabellen skal så dirigeres til at læse fra denne tabel.
Så vil den kunne hente den nye uge med ind i pivot-oversigten.

Derefter kan du så skabe en pivot-tabel der viser alle ugefelterne og dette kan også gøres via en makro.

Tror dog det vil være nemmere hvis du har mulighed for at sende filen, eller i hvert fald en lille bid af den, så jeg kan se hvordan det rent praktisk ser ud, for så vil jeg gerne forsøge at skrue noget sammen til dig...

Med venlig hilsen

Henrik
Avatar billede dama06ac Nybegynder
14. april 2014 - 10:33 #2
Hej Henrik,

Beklager sent svar - og så her mod påsken.

jeg tror det bliver en udfordring, at vise alle ugefelterne og det skyldes at alle uger fra hele 2013 også ligger i samme dataområde som 2014.

Årsagen til dette er, at med nuværende udtræk så når udtrækket er lavet for 2013, så vil alle uger for den pågælende måned vises. Det er ikke muligt med nuværende setup, at definere ugetallet for udtrækket på 2013 og derfor, hvis du fx. vil lave et udtræk for april 2013, og du laver det mandag d. 7 april 2014, så får du tidligere uger for året og alle uger til og med uge 18 2013.

Det er derfor ikke sammenlignligt med 2014.

Det skal siges, at jeg har lavet udtræk for hele 2013 så eneste udtræk jeg laver, er en ugeopdatering af 2014 - derfor skal min pivot og valget af uge, være afhængig af den nyeste uge som kommer af 2014 udtrækket.

jeg kan godt sende en justeret fil til dig.

Med venlig hilsen.
Avatar billede H_Klein Novice
15. april 2014 - 17:01 #3
Du er velkommen til at sende en fil til mig og så kan jeg kigge på det.
umiddelbart skulle jeg mene at det var muligt at vælge ud fra ugenr i stedet for dato og så få den til at kigge på samme ugenr, eller ud fra indtastet dato at finde gældende ugenr og så enten tage samme nr året før eller trække fra/lægge til for at ugen skulle komme til at passe når man sammenligner...

Med venlig hilsen

Henrik
Avatar billede H_Klein Novice
23. april 2014 - 22:48 #4
Hejsa

Jeg har sendt dig en mail med et løsningsforslag.

Håber det er noget der kan bruges.

Med venlig hilsen

Henrik