Avatar billede msl_ddm Nybegynder
11. april 2014 - 11:38 Der er 1 løsning

Koncerninterne transaktioner C5 2012

Hej eksperter

Jeg søger input i forhold til håndtering af koncerninterne transaktioner i C5 2012.

Vi har 8-9 regnskaber (selskaber) i vores C5 løsning. Disse handler i et vidst omfang med hinanden.

1) Er den eneste rigtigt løsning at oprette særskilte konti til såvel køb som salg og blot holde tungen i munden, og sørge for at disse ryger ind på de korrekte konti vedr. "koncernintern salg" / "koncernintern køb".

2) Er det alternativt muligt at "tagge" en postering med "koncernintern" ved hjælp af f.eks. debitor-/kreditorgrupper?

3) Da der køres på en SQL-løsning, vil det da være muligt at lave et samspil mellem 2 eller flere regnskaber, ved brug af en koncernkladde eller lignende. Således salg i selskab A kan bogføres direkte som køb i selskab B, C og D?

Point går til det bedste løsningsforslag :)
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
11. april 2014 - 11:49 #1
Hej,

1)  Det er en mulighed. Dog vil en debitor/kreditor konto være at foretrække, således at der kan udformes korrekte faktura/kreditnota for her transaktion.  Ved denne fremgangsmåde vil vareflow også være en del af løsningen.  Overblikket kommer via de enkelte debitor/kreditorkonti, som kan afstemmes på tværs af koncern regnskabet.

2)  Besvares via pkt. 1.

3) I relation til ovenstående vil jeg anbefale at samspillet på SQL vil foregå til ordre/indkøbsplan og det er i høj grad muligt at opsætte en sådan løsning. Postering fra et regnskab i databasen til et andet er muligt, idet databasen for de enkelte regnskaber ligge i samme tabeller i SQL database, blot styret af et enkelt datafelt.  Dog vil jeg anbefale at disse transaktioner lægges i en særskilt tabel og læses at de enkelt regnskaber.

MVH
P. Agger