Avatar billede msl_ddm Nybegynder
11. april 2014 - 11:38 Der er 1 løsning

Koncerninterne transaktioner C5 2012

Hej eksperter

Jeg søger input i forhold til håndtering af koncerninterne transaktioner i C5 2012.

Vi har 8-9 regnskaber (selskaber) i vores C5 løsning. Disse handler i et vidst omfang med hinanden.

1) Er den eneste rigtigt løsning at oprette særskilte konti til såvel køb som salg og blot holde tungen i munden, og sørge for at disse ryger ind på de korrekte konti vedr. "koncernintern salg" / "koncernintern køb".

2) Er det alternativt muligt at "tagge" en postering med "koncernintern" ved hjælp af f.eks. debitor-/kreditorgrupper?

3) Da der køres på en SQL-løsning, vil det da være muligt at lave et samspil mellem 2 eller flere regnskaber, ved brug af en koncernkladde eller lignende. Således salg i selskab A kan bogføres direkte som køb i selskab B, C og D?

Point går til det bedste løsningsforslag :)
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
11. april 2014 - 11:49 #1
Hej,

1)  Det er en mulighed. Dog vil en debitor/kreditor konto være at foretrække, således at der kan udformes korrekte faktura/kreditnota for her transaktion.  Ved denne fremgangsmåde vil vareflow også være en del af løsningen.  Overblikket kommer via de enkelte debitor/kreditorkonti, som kan afstemmes på tværs af koncern regnskabet.

2)  Besvares via pkt. 1.

3) I relation til ovenstående vil jeg anbefale at samspillet på SQL vil foregå til ordre/indkøbsplan og det er i høj grad muligt at opsætte en sådan løsning. Postering fra et regnskab i databasen til et andet er muligt, idet databasen for de enkelte regnskaber ligge i samme tabeller i SQL database, blot styret af et enkelt datafelt.  Dog vil jeg anbefale at disse transaktioner lægges i en særskilt tabel og læses at de enkelt regnskaber.

MVH
P. Agger
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester