Avatar billede nemlig Professor
12. april 2014 - 11:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Validere flere emailadresser i ét inputfelt

Hejsa.
Jeg validerer i dag for korrekt indtastet emailadresse med nedenstående function.
Men nu har jeg et ønske, om at der i inputfeltet kan indtastes flere mailadresser (adskilt med komma eller semikolon).

Nogen forslag til løsning?

function check_email($email)
{
    if((preg_match('/(@.*@)|(\.\.)|(@\.)|(\.@)|(^\.)/', $email)) || (preg_match('/^.+\@(\[?)[a-zA-Z0-9\-\.]+\.([a-zA-Z]{2,4}|[0-9]{1,3})(\]?)$/',$email)) )
    {
        $host = explode('@', $email);
        if(function_exists("checkdnsrr"))
        {
            if(checkdnsrr($host[1].'.', 'MX') ) return TRUE;
            if(checkdnsrr($host[1].'.', 'A') ) return TRUE;
            if(checkdnsrr($host[1].'.', 'CNAME') ) return TRUE;
        } else
        { return TRUE;
        }

    return FALSE;
}

if(check_email($_POST['email']) === FALSE)
{
  $fejl = 'Emailadressen er indtastet forkert!<br>';
}
Avatar billede rix Praktikant
12. april 2014 - 12:53 #1
Brug explode function til at dele det op med løb array igenem og brug funktionen til at kontrollere de forskellige email
Avatar billede nemlig Professor
13. april 2014 - 12:47 #2
Hejsa og tak for input.
Send venligst et svar.
Det er blevet til denne function:

function check_email($email)
{
    $emailArray = explode(',', $email);
    $fejlEmail = 0; //FEJLTÆLLER
    for($i = 0; $i < count($emailArray); $i++)
    {
        // FOR KORREKT INDPUT
        if (!filter_var($emailArray[$i], FILTER_VALIDATE_EMAIL))
        {
            $fejlEmail++;  //FEJL I EMAIL ADRESSE
        }

        $host = explode('@', $emailArray[$i]);
        if (function_exists("checkdnsrr"))
        {
            if(!checkdnsrr($host[1], 'MX') )     { $fejlEmail++; }
            if(!checkdnsrr($host[1], 'A') )     { $fejlEmail++;}

        }
    Return $fejlEmail; //Hvis værdi = 0, ingen fejl og hvis værdi > 0, fejl.
}
Avatar billede rix Praktikant
17. april 2014 - 04:10 #3
Så den først nu :)
Tak skal du have :)