Avatar billede ZeBa Ekspert
13. april 2014 - 20:47 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne NEFs - igen

Windows 8
Har prøvet det før - og guddødemig nu igen.
I går åbnede jeg uden problem en stak NEF's fra mit Nikon D600 med PS. I dag kommer jeg hjem med en ny stak, taget med nøjagtig samme kamera og flyttet over på min pc med nøjagtig det samme program - og så får jeg meddelelsen: Could not complete your request because it is not the right kind of document.
Er det mig, der er idiot?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. april 2014 - 21:00 #1
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. april 2014 - 21:19 #2
Den vil ikke installere. Men nu har jeg oplevet problemet 3 gange nu - og der må jo findes en ædruelig forklaring på, hvorfor den kan åbne NEF filer den ene dag, men ikke den næste dag.
Avatar billede prodic Mester
13. april 2014 - 22:13 #3
Og du anvender fortsat Nikon softwaren til at flytte filerne med?
http://www.eksperten.dk/spm/989551
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. april 2014 - 22:22 #4
Jeg gør nøjagtig det samme som jeg gjorde i går og har gjort hele tiden
Avatar billede prodic Mester
13. april 2014 - 22:33 #5
Og det er så tophemmelig en procedure, at du ikke må indvie os andre i den?
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. april 2014 - 22:56 #6
Kunne du ikke spare dine spydigheder og fortælle, hvad du vil vide.
Avatar billede prodic Mester
14. april 2014 - 09:44 #7
Spydighed? Ro på Mulle. Det var ment som et humoristisk indlæg ud fra den betragtning, at jeg intet ved om hvad "det samme som jeg gjorde i går og har gjort hele tiden" går ud på.

Men lad os tage de basale spørgsmål først:
Operativsystem?(8/8.1?)
Photoshop-version?

Og det lidt uddybende - hvordan overfører du billederne fra kameraet til din computer? Anvender du Stifinder som tidligere beskrevet eller anvender du Nikon Transfer-softwaren?
Transfer-softwaren har jo - som du er bekendt med - tidligere været årsag til selv samme problem og det kunne derfor være interessant at vide om du fortsat anvender den og om versionen i mellemtiden er blevet opgraderet.
Er dit operativsystem blevet opdateret med diverse sikkerhedsopdateringer i mellemtiden?
Overfører du dine billeder til en ekstern harddisk eller anden evt. storagemedie som mellemstation?
Oplever du fortsat fejlfrie overførsler via Stifinder eller har du hele tiden anvendt den overførsel siden dit oprindelige spørgsmål blev besvaret?

Håber det gav lidt indsigt i hvilke informationer, som min "spydighed" dækkede over at ville fremskaffe.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. april 2014 - 14:06 #8
Det havde jeg svaret på i linket.

Ope: 8
14.2.1 x 64
View NX2 (som jeg hele tiden har gjort)
Ikke opgraderet - i hvert fald ikke mellem i forgårs og i går
Ikke opdateret med sikkerhed - i hvert fald ikke mellem i forgårs og i går
Jeg kan stadig uden problemer åbne de filer, som jeg tog i forgårs og overførte på nøjagtig samme måde og med nøjagtig den samme måde.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. april 2014 - 14:07 #9
nøjagtig den samme software
Avatar billede prodic Mester
14. april 2014 - 14:20 #10
Jeg har ikke set noget svar i noget link, så derfor antog jeg at du kunne have ændret procedure og det var derfor jeg bad om en specificering af den procedure.

Taget i betragtning at Nikon View tidligere har været årsag til problemerne, så er det jo nærliggende at bede dig om at springe den del af kæden over.
Tidligere har du forsøgt med en direkte åbning af filerne via Stifinder. Har du forsøgt at kopiere filerne fra kortet til computeren udelukkende via Stifinder?
Evt. overvejet alternativerne til Nikon View som tidligere er nævnt?
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. april 2014 - 20:58 #11
Nu har jeg taget et par billeder på nøjagtig samme måde med nøjagtig det samme kamera, lagret dem på nøjagtig det samme SD-kort, overført dem på nøjagtig samme måde med nøjagtig den samme software (som ikke er opdateret), åbnet dem på nøjagtig måde med nøjagtig den samme software på nøjagtig den samme pc i nøjagtig den samme stue - uden problemer.
Men jeg har ganske vist taget rent undertøj på.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. april 2014 - 21:00 #12
Forstår du så, at jeg er ved at blive skør af det f......... l...
Avatar billede prodic Mester
14. april 2014 - 21:41 #13
Mit erhverv taget i betragtning så kender jeg alt for godt til sporadiske og periodiske fejl.
Mit bedste forslag er fortsat at lave en alm. overførsel via et af alternativerne. Jeg mistænker fortsat Nikon View for at være ballademageren.
Avatar billede ZeBa Ekspert
14. april 2014 - 22:09 #14
Glemte helt, at jeg forleden mistede en videofilm. Den lå sammen med 150 NEF's, og de kom med, men ikke videoen, og der vist nogle NEF's efter den, som helle ikke kom med.
Jeg havde sat View NX2 at slette filer efter overførsel, og det kunne den godt finde ud af. Men min fotohandler fandt dem på kortet for mig.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. april 2014 - 00:16 #15
Kender du et alternativ, du kan anbefale, for NX2 fungerer faktisk udmærket - når det fungerer :)
Avatar billede prodic Mester
15. april 2014 - 08:59 #16
Alternativet kommer naturligvis an på dine konkret behov, men jeg har personligt altid haft succes - og dermed altid anvendt - enten Stifinder, Adobe Bridge eller Adobe Lightroom.
For dig kan alternativerne kræve noget tilvænning og ændring i arbejdsflowet ud fra hvad du konkret foretager i Nikon View.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. april 2014 - 14:05 #17
Fidusen ved NX2 er jo, at man har stor indflydelse på, hvordan filerne renames mv., og det kan stifinder vist ikke klare. Lightroom fik jeg med sammen med PS CC, men jeg har aldrig fået det til at fungere og har opgivet at få hjælp fra Adobes uduelige supportere.
Så jeg holder mig til NX2, og når den er i udu, bruger jeg converteren NEF --> SNG
Avatar billede prodic Mester
15. april 2014 - 15:49 #18
Det er så din beslutning at blive ved NX2 selvom det ødelægger dine filer.
Stifinder kan - naturligvis - omdøbe filer. Også i batches.
Lightroom og Bridge kan det samme ved import af fotos.
Kender ikke til dine problemer med Lightroom, men de skal være virkeligt unikke for at Adobe ikke kan løse det. 1st level kan måske ikke, men 2nd og 3rd kan.
Men som nævnt - det er din beslutning at blive ved NX2.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. april 2014 - 22:35 #19
Jeg kan ikke se, hvordan man får stifinder til det??
Jeg har været i kontakt med adobes support 3 gange og det gider jeg ikke bruge mere tid på.
Første gang var da de skulle hjælpe mig mig med at hente og installere en 1 år gammel version af light versionen (kan ikke huske hvad den hedder). Den installerede de i en mappe, hvor jeg havde en del dokumenter liggende, men den kan ikke køre, og den kan heller ikke afinstalleres.
Lightroom, som jeg havde fået med til PS CC, kunne jeg ikke hente. Det "hjalp" de mig så med og fortalte, hvordan den skulle installeres. Troede jeg, men den findes ikke på min pc.
Så dem har jeg spildt tid nok på.
Avatar billede prodic Mester
15. april 2014 - 23:09 #20
Jeg ved ikke præcist hvad dine krav til navngivning er, men mig bekendt kan Stifinder batch-rename filer. Ikke just en feature de reklamerer med, men google er din ven.
De 2 andre programmer er dog markant bedre til det. Bridge og Lightroom - i den rækkefølge.

Jeg kender af gode grunde ikke til dine installationsproblemer og de andre problemer du nævner, men i kraft af mit arbejde så ved jeg at 1st level ikke er meget bevendt. Kommer du op i nærheden af 2nd level (eller 3rd, som virksomheder/Enterprise) har adgang til, så er der andre boller på suppen.

I vores mange installationer af diverse Lightroom-versioner(fra 2.x til CC) har vi aldrig haft problemer, men det hjælper jo selvfølgelig ikke dig.
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. april 2014 - 23:21 #21
Nu har jeg fundet ud af, at Bridge fungerer nogenlunde ligeså godt som NX2, så kommer du med et svar til points?
De tre gange jeg har kontaktet support, blev jeg bedt om at beskrive problemet inden jeg blev lukket ind - og skrev en lang ug udførlig beskrivelse - hvorefter supporteren bad mig forklare, hvad mit problem var. Og især nummer 2 supporter virkede som om han var stangskæv, og desuden var hans telefon så elendig, at jeg næsten ikke kunne høre hans "engelsk".
Avatar billede ZeBa Ekspert
15. april 2014 - 23:22 #22
Nej, nu vrøvler jeg. Jeg har både chattet og talt med dem.
Avatar billede prodic Mester
16. april 2014 - 11:09 #23
Det er ikke unormalt at de første man snakker/chatter med kan have lidt sprogproblemer og være svære at forstå.
Hvilket var årsagen til at du skulle bede om et niveau højere. Deres engelsk er bedre og deres indsigt er betydeligt højere.

Jeg smider et svar - og forventer så også at du lukker dine andre åbne spørgsmål hvis det er muligt. :-)

Vil anbefale at du får dig sat lidt ind i Lightroom også. Klart det bedste værktøj, hvis du vil gøre lidt mere ud af dine billeder.
Avatar billede prodic Mester
16. april 2014 - 11:10 #24
svar
Avatar billede ZeBa Ekspert
16. april 2014 - 12:09 #25
Jeg kan jo ikke sætte mig ind i Lightroom, når jeg ikke kan installere det.
Avatar billede prodic Mester
16. april 2014 - 13:24 #26
Og så er vi tilbage ved at kontakte Adobe Supporten og få dem til at hjælpe - eller alternativt spørge i andre fora.