Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 13:48 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Installation af windows 7

Hej!

Nogen der kan hjælpe med installation af windows 7? Mine venner har en bærbar computer, som havde windows 8 til at starte med. Vi prøvede at bruge en dvd, der skulle sørge for at vi kunne få windows 7, men den dvd ødelagt det gamle system uden at installere det nye korrekt. Jeg har i stedet prøvet at hente en windows 7 iso på microsofts hjemmeside og lavet en dvd, som burde kunne bruges til at installere windows 7. Men det virker ikke, når man kommer til det sted hvor man skal installere styresystemet på en partition, hvor den brokker sig over...
Kan man lave en nem reset af held harddisken (de har ikke noget som de ønsker at beholde på den) og så installere windows på en helt ren disk? Deres bærbare computer er en packard bell easynote...
Håber I kan hjælpe!!

Mvh

Nikolaj
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 13:50 #1
Ny version af ovenstående:

Nogen der kan hjælpe med installation af windows 7? Mine venner har en bærbar computer, som havde windows 8 til at starte med. Vi prøvede at bruge en dvd, der skulle sørge for at vi kunne få windows 7, men den dvd ødelagt det gamle system uden at installere det nye korrekt. Jeg har i stedet prøvet at hente en windows 7 iso på microsofts hjemmeside og lavet en dvd, som burde kunne bruges til at installere windows 7. Men det virker ikke, når man kommer til det sted hvor man skal installere styresystemet på en partition, hvor den brokker sig og siger at the selected disk is of the GPT partition style...
Kan man lave en nem reset af held harddisken (de har ikke noget som de ønsker at beholde på den) og så installere windows på en helt ren disk? Deres bærbare computer er en packard bell easynote...
Håber I kan hjælpe!!
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 13:56 #2
Der ligger sandsynligvis gamle data på disken, som laver koks.
Det kan blive nødvendigt at overskrive disken 1. gang med f.eks. Killdisk. http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 13:58 #3
Du skal starte med at vælge EFI / UEFI i opstarten Ellers kan du ikke installere på en GPT Disk.
Altså UEFI USB.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 14:05 #4
GTP - av det havde jeg overset;-( Hvis du ikke vil have GTP disk, kan du lave den om til en almindelig MBR disk i Diskhåndtering, eller med dette gratis program:http://www.minitool-partitionrecovery.com/
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 14:09 #5
Så med kill-disk bør jeg kunne slette alle partitionerne på harddisken og bagefter kunne installere fra dvd'en?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 14:10 #6
Her eksempler med og uden EFI/UEFI ellers skal du ændre disken til MBR og så mister du din gendannelses partition som ligger i slutningen af drevet!
http://gratisupload.dk/vis_billede/709618/
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 14:12 #7
Nu lad det killdisk være og du får meget mere ud af at køre med GPT
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 14:18 #8
Her køres der ren GPT og risikoen er meget mindre for at u får fejl på disken
http://gratisupload.dk/vis_billede/709619/
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 14:20 #9
#poko1
Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gøre det du skriver med efi...Jeg kan ikke komme ind i styresystemet på den ødelagte computer...Eller er det nogle ændringer jeg skal foretage på geninstallations dvd'en?
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 14:22 #10
Så jeg skal i stedet lægge genstallationsfilerne på en USB eller hvordan?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 14:30 #11
Hvilken Bærbar? i min ASUS skal jeg trykke på ESC under opstarten for at vælge hvilken type installation jeg vil bruge I andre Pc'er er det F11 eller F12 men det står sikkert i manualen.
Det kan også være du skal i bios og vælge Enable EFI. her lidt om GPT http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn653580(v=vs.85).aspx
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 14:33 #12
ja med Killdisk skulle du kunne installere fra den DVD du har hentet. Men enten skal du gøre som poko1 forslår med Efi, eller sæt disken til en anden computer. I diskhåndtering højre klikkes der på disken, så kommer der en mulighed for at lave den om til MBR, og så bliver det en almindelig installation, hvis det altså er det du vil have.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 14:37 #13
Du kan nok med større fordel hente Hirens Boot-CD, den indeholder foruden Killdisk også en lang række andre redskaber.
http://www.hirensbootcd.org/download/ Rul ned til den grønne pil.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 14:50 #14
Hvis du absolut vil Køre MBR skal du alligevel i Bios og vælge Disable UEFI det nytter ikke at formatere på andre maskiner eller bruge værktøjer der fylder op Windows har alt det du skal bruge
http://gratisupload.dk/vis_billede/709621/
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 15:01 #15
EFI står vel bare som auto. Det gør den i alt fald i min bios.
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 15:09 #16
Hej!

Hvis jeg slår UEFI til, står der bare - no bootable device...
Jeg synes ikke umiddelbart jeg kunne se EFI...Jeg har vist kun 2 muligheder: legacy eller uefi...
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 15:17 #17
Okay, så et lidt dumt spørgsmål...Jeg har den bærbare jeg ønsker at fikse og så har jeg min stationære...Jeg har sat geninstallations-cd'en i min bærbare...Skal jeg så bare forbinde min stationære med den bærbare via en usb?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 15:21 #18
Den eneste grund til denne fil på Installations disken Er GPT
og du har stadig ikke fortalt hvilken Bærbar det drejer sig om??
http://gratisupload.dk/vis_billede/709623/
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 15:35 #19
Det er en packard bell easy note le11bz (windows 8 præinstalleret)
Avatar billede poko1 Ekspert
14. april 2014 - 15:36 #20
Da du ikke vil fortælle hvilken bærbar det drejer sig om trækker jeg mig fra overvågning!
Avatar billede nk905 Nybegynder
14. april 2014 - 15:43 #21
Er det ikke det jeg har skrevet i 19?
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 15:54 #22
Jo det er det du skrev i #19, men poko1 så det nok ikke før han selv skrev.
EFI og UEFI er det samme. Men du må jo beslutte dig for hvad du vil med den disk.
Hvis du vil køre MBR, er det nemmest, at sætte disken til den stationære på bundkortet. der kan du sikkert hente begge kabler.
Så går du i Diskhåndtering, sletter en eventuel partition og højreklikker på partitionen og konverterer til MBR og formater den til NTFS. Og så er det måske ikke nødvendigt med Killdisk.
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2014 - 16:21 #23
men den dvd ødelagt det gamle system uden at installere det nye korrekt.

Så er der vist ikke andet for end at slette Windows partionen med Kill disk, den udgave der findes på Hiernsboot CD er efter min mening ikke særlig god, den indeholder ikke de samme muligheder som Killdisk stand-alone.
Avatar billede nk905 Nybegynder
15. april 2014 - 07:21 #24
Hej, igen!

Når jeg bruger killdisk - skal jeg så vælge den der hedder "Active boot disk"? Kan det passe at man skal lave en der hedder Boot into dos...Er vist den eneste mulighed jeg kan vælge...
Avatar billede nk905 Nybegynder
15. april 2014 - 07:34 #25
Hej!

Så har jeg sat killdisk igang og har sagt den bare skal slette alt...Håber at det er ok...
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2014 - 12:07 #26
Ja det er ok. Den gratis version overskriver 1.gang, og det er nok.
Hvis det er hele disken, og ikke kun en partition, tager det meget lang tid.
Avatar billede nk905 Nybegynder
16. april 2014 - 12:24 #27
Hej!

Mange tak for hjælpen! Det virkede! Skriv for point!

Mvh

Nikolaj
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 12:33 #28
Jeg samler ikke på point, ellers tak:-)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 14:17 #29
Måtte du ændre på noget i BIOS for at installere Windows 7. Hvem skal lægge et svar.
Avatar billede nk905 Nybegynder
16. april 2014 - 14:27 #30
Nej...Ikke umiddelbart...Virkede ret ligetil...Killdisk slettede harddisken og så kunne jeg uden problemer installere windows 7 på den...
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 14:42 #31
svar