Avatar billede NNedergaard Nybegynder
14. april 2014 - 16:19 Der er 2 løsninger

Beskatning af aktier

Hvis man nu køber aktier for 5000 kr. og de stiger 100% og man sælger dem, så får man jo 10000 kr. - altså en gevinst på 5000 kr. Får man så de 1000 kr. ind på kontoen eller hvordan beskattes det? Betaler man så de 27% i skat med det samme, eller hvordan foregår det?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede keysersoze Guru
14. april 2014 - 16:55 #1
Du får det fulde beløb udbetalt hvorefter indberetningen først sker i forbindelse med din årsopgørelse. Ved udbytte sker beskatningen som udgangspunkt med det samme.
Avatar billede larsen45 Juniormester
14. april 2014 - 17:11 #2
Er du i tvivl omkring beskatningen så er det altid en god regel at gemme 40% til du når skatte afregningen her til marts måned, og så kan du betale den ekstra skat af pengene som du har lagt til side.

Du har så måske tjent lidt renter eller investeret dem igen på ny eller på anden vis fået dem til at yngle lidt. Men ja du betaler som  regel altid de 27-30% det kommer lidt an på om det er via selv investering eller via diverse fonde eller investerings indvest ordninger som der er rigtigt mange af rundt omkring.

Men helt overordnet er det altid en god ide lige at ringe til told og skat omkring forhold du er usikre på, da de kan guide dig til hvad for felter du skal udfylde de forskellige ting i omkring aktier eller obligationer på dit forskudskema så du ikke bliver ramt så hårdt ved årsopgørelsen april-maj.