Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
14. april 2014 - 20:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

NUC eller anden mini-ITX til forældre.

Hej. Mine forældre har en (meget) gammel PC der stadig kører XP, og de er blevet klar over problemet. De søger nu efter en ny, men deres viden om PC'er generelt er begrænset. De vil have en der er strømbesparende (miljøfreaks) og den skal kunne trække internet og spillet: Edderkop (det burde egentlig ikke være et problem). Normalt med PC'er ved jeg meget om hvad de skal gå efter, men i Mini-ITX ved jeg ikke meget. Jeg har hørt godt om Intel's NUC, men jeg ved ikke hvilken model de skal have. Har i nogle forslag?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. april 2014 - 23:39 #1
Hvorfor ikke købe en bærbar ved Elgiganten der har Windows 7? (Windows 8 kunne blive lidt af en omvældning for dem)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. april 2014 - 13:52 #2
Jeg har for nyligt købt denne Intel NUC:
http://www.proshop.dk/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-DC3217BY-Barebone-2379754.html

Jeg installerede den med Ubuntu 12.04, og den virker til at være rigtig hurtig.

Du skal dog huske at bestille RAM, mSATA SSD og et "Mickey Mouse"-kabel.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
15. april 2014 - 13:54 #3
(og evt. et WIFI-card).

- Der medfølger et VESA-beslag, så den kan sættes på bagsiden af de fleste skærme.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
16. april 2014 - 00:45 #4
#1 Jeg kan selv vælge hvilket operativsystem de skal have.
#2 Der er vidst noget med at de nye med Haswell ikke behøver et mickey mouse kabel, men er ikke helt sikker. Og jeg så at der ikke medfulgte RAM og harddisk, så det er der også styr på.

Problemet er at der er så mange valg med forskellige processorer og så videre. Jeg ved ikke hvilken de skal have, eller om det skal være en anden end en NUC (BRIX eller lign.).
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
16. april 2014 - 00:46 #5
Kunne denne være en god valgmulighed? Den er med den nye Processor :)
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
16. april 2014 - 00:47 #6
Og så glemte jeg at sætte linket i. Er skuffet over mig selv. http://www.proshop.dk/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-D34010WYKH2-Barebone-2433507.html
Avatar billede DonSkoD Juniormester
16. april 2014 - 11:55 #7
Den jeg linker til har en Core i3, som yder ganske fint til hjemmebrug.

Samlede omkostninger for NUC, mSATA SSD, RAM og Mickey mouse kabel endte ud i ca. 1.600,- for mit vedkommende.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
17. april 2014 - 13:57 #8
Må jeg spørge om hvilke RAM og SSD du købte?
Avatar billede DonSkoD Juniormester
23. april 2014 - 14:46 #9
Nu købte jeg det i forbindelse med mit arbejde, så det er desværre fra en lukket erhvervsshop, som jeg ikke kan linke til.

Men et bud kunne være
SSD:
http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-mS200-mSATA-SSD-30GB-2414881.html

RAM:
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-ValueRAM-SO-DDR3-1600-SC-2GB-2352024.html

30GB SSD og 2GB RAM - du kan selvfølgelig købe mere hvis det er nødvendigt - der er 2 RAM-slots (204 pins).
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
10. juli 2014 - 14:03 #10
Tak for hjælpen, læg et svar for point :)