Avatar billede Slettet bruger
15. april 2014 - 09:55 Der er 3 kommentarer

Vedr. præcision af geolokation baseret på IP-adresse

Hej

Jeg sidder pt. i København og roder med en IP-geolokation, men bliver klassificeret til at side i Nordjylland. http://www.ipligence.com/geolocation sender mig ligeledes til Skanderborg.

Hvor præcist er geolokation baseret på IP-adresse? Findes der en database, som er målrettet danske IP-adresser?

Caspar
Avatar billede chalde Seniormester
15. april 2014 - 10:33 #1
Det er så præcist som de informationer der er tilgængelige gør det.
En ip-adresse er ikke fysisk og dermed kan den i teorien være placeret overalt, så lokationen på den er afhængig af, at der er tilknyttet data om den og at data er valide. Præcisionen er derfor ikke særlig pålidelig (som du også selv har konkluderet).
Se evt: http://en.wikipedia.org/wiki/Geolocation_software

Hvorvidt der findes noget specifikt til DK, skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2014 - 10:36 #2
det virker generelt ikke godt i dk. Alle mobile er helt som vinden blæser. Det er kun der, hvor det er installeret med fast ip-adresse, at det rammer præcist.
Pt på yousee net - og det rammer Svendborg og Humlebæk
http://www.hostip.info/
http://www.ipligence.com/geolocation
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2014 - 20:21 #3
Der er et par ting man skal goere sig klart:

1) geo location er ikke en 100% ting men en 90.00-99.99% ting

2) der findes forskellige kvaliteter og forskellige priser paa geo location.

Det er normalt nemt at faa identificeret land korrekt og de billige/gratis tjenester er fine til det.

By for land baseret net er svaerere. Og enten maa man leve med stoerre unoejagtighed eller saa maa man betale mere.

By for mobil baseret net er naesten umuligt med konventionel IP lookup. Men har du penge nok og kan faa brugerne til at acceptere det saa kan du bruge services der tracker mobil telefoner via mobil selskaberne (og de ved jo praecist hvilken mobil mast man er taettest paa).