Avatar billede Bomanden Nybegynder
15. april 2014 - 15:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Datovælger i UserForm

Hej

Hvordan laver jeg en datovælger i min UserForm, så jeg vælger en dato fra en kalender, som overføres til mit Excelark?
Jeg er super ny i VBA, så har brug for et grundlæggende helt fra bunden svar.

MVH

Bo
Avatar billede supertekst Ekspert
15. april 2014 - 16:27 #1
Prøv:

Alt+F11
- Tools
-- Additional Controls
---Kalender-kontrolelement
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
15. april 2014 - 18:22 #2
Hej jeg følger med på sidelinjen - mit Additional Controls er ikke aktivt i min excel hvordan slås det til jeg bruger 2010
Avatar billede perhol Seniormester
16. april 2014 - 00:24 #3
Der er en mulighed for at indsætte en kalender form der ikke er en microsoft-ting der kræver at alle brugere har indstillet yderligere kontrolelementer.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har det fra, men jeg har lavet et eksempelark der indeholder en kalender-form der er bygget helt i VBA.
Det lyder lidt indviklet, men det er let at bruge.
Jeg har lagt det på min dropbox. Her er linket:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5145268/PopopKalenderEksempel.xlsm
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. april 2014 - 08:27 #4
Et par hurtige svar til spørgsmålene her i tråden:

- Menupunktet 'Additional Controls' bliver aktivt, når man har indsat en UserForm, og man 'står i' en UserForm.

- Og, den absolut bedste lille dato vælger til en userForm, findes også under 'Addtional Controls', og hedder 'Microsoft Date and Time Picker Control' (DTPicker).

Med 'DTPicker' behøver man slet ikke tænke - den gør det hele for dig - super simpelt og let :-)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
16. april 2014 - 21:18 #5
til perhol
hvordan ved den hvilken celle den skal indsætte en dato i ?
har kigget i koden men har ikke lige fundet ud af det
Avatar billede perhol Seniormester
16. april 2014 - 21:56 #6
Den åbner først kalenderformen hvis den celle du klikker på (markerer) har det rette format (i eksemplet er formatet dd.mm.åååå).
Hvis du selv vil oprette det i din egen fil har du brug for at kunne importere kalenderformen i din fil.
Jeg har forberedt det for dig i en mappe der ligger her:
https://www.dropbox.com/sh/kiycstmh3cuubld/zewNXIDukB

Der ligger også en tekstfil der forklarer præcis hvad du skal gøre.
Så vidt jeg kan se har denne kalender kun 1 fejl.
Den vil altid vise den måned systemet er sat til når du klikker på en celle med det rette format, og det er vel egentlig Ok. Men hvis du vil skifte måned til måneden før i rulleboksen øverst i kalenderformen, så viser det sig at denne måned er øverst, og forrige måned er nederst!

God fornøjelse.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
17. april 2014 - 16:20 #7
til perhol.
takker for svaret ok det var bare formateringen af cellen der skulle til tak for det uploade.
kan desværre ikke give dig point her.
Avatar billede perhol Seniormester
17. april 2014 - 16:31 #8
Nej, det kan du først når jeg har oprettet et svar, og det gør jeg først når du beder om et svar, eller når jeg tror at spørgsmålet er løst.
Og det er altså nu ;-)
God du kunne bruge det!
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
17. april 2014 - 16:41 #9
Jeg kan ikke give dig point her da det ikke er mig der har oprettet det ?
men jeg kan oprette et nyt ? hvor dig kan ligge et svar hvis du samler på point.
Avatar billede perhol Seniormester
17. april 2014 - 16:54 #10
Ku' være man skulle til at kigge efter hvem der spørger og hvem der svarer ;-)
Det er helt i orden, du skal ikke oprette spørgsmål for det.
Det er jo meningen at hvemsomhelst (f.eks. jeg) kan læse herinde og lære noget af det samt bruge af hjertens lyst.
Jeg har lært meget her, og lånt meget her!
Bare godt at nogen kan bruge det man lægger op.
Avatar billede Bomanden Nybegynder
22. april 2014 - 13:41 #11
Tak for hjælpen brugte add.controls.