Avatar billede msl_ddm Nybegynder
16. april 2014 - 12:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel - sum pr. konto pr. måned (1 kolonne pr. måned)

Hej eksperter

Jeg ønsker hjælp til følgende forespørgsel:

Jeg har en posteringstabel med:
Datasæt | Dato | Formål | Konto | Beløb

Jeg ønsker en forespørgsel som serverer disse data således:

Datasæt | Formål | Konto | Januar 2014 | Februar 2014 | Marts 2014 | osv..

Hvor der i hver månedskolonne foretages en sum af beløb for den givne måned for det givne datasæt, med det givne formål på den givne konto.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
16. april 2014 - 13:12 #1
Jeg har illustreret et eksempel på:
1) Datatabellen
2) Resultatet af forespørgslen

http://gupl.dk/709683/

Jeg glemte at gøre opmærksom på at månederne Januar 2014 - December 2014, skal fremkomme uanset om der er data i den givne kategori.

Antallet af kolonner skal dermed altid være Datasæt | Formål | Konto + 12 måneds-kolonner. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2014 - 03:16 #2
Forkert fordeling af arbejde mellem applikation og database.

Lav en SQL med GROUP BY som returnerer hver maaned med vaerdier i en raekke og lad din applikation vise data horisontalt og med alle maaneder uanset om der er noget.
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2014 - 03:30 #3
Jeg er enig med arme_v. Men du kan også løse det med PIVOT.
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
17. april 2014 - 12:51 #4
Hej begge

Tak for input!

Jeg er helt ny inden for sql forespørgsler.

Hvordan kan jeg summere beløb pr. Måned med group by? Jeg skal vel udlæse af dato-kolonnen, hvilket år og hvilken måned der er tale om?

Har en af jer mulighed for at vise et eksempel på en forespørgsel der er opbygget som den i excelfilen, men som summerer beløb pr måned i 1 kolonne frem for 12? :)
Avatar billede Slettet bruger
17. april 2014 - 16:40 #5
Select datasæt,formål,konto,month(dato)
,sum(beløb)
From tabel
Group by datasæt,formål,konto,month(dato)
Avatar billede Syska Mester
18. april 2014 - 17:39 #6
og en group by på Year ...
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
23. april 2014 - 18:45 #7
Hej igen

Rahp, jeg valgte din løsning, det fungerede som ønsket.

Tusinde tak for hjælpen, vil du smide et svar?
Avatar billede msl_ddm Nybegynder
09. juli 2014 - 14:28 #8
Lukkes, da der er gået over 2 måneder.

rahp; du er velkommen til at kontakte mig hvis du ser dette og ønsker point alligevel :)