Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
16. april 2014 - 18:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tilsut NAS-server til forskernettet

Hej derude,

Jeg har lige fået en lejlighed i Aalborg (Wuhu), hvor der så er adgang til det dejligt hurtige forskernet. Dog er jeg tvunget til at skulle køre på forsketnettet, og dette er et problem da jeg ikke aner hvordan jeg skal opstille en NAS-server på et "delt" netværk. Har set på en WD My Cloud, som skal tilsluttes netværket igennem et ethernet-kabel, der er heldighvis en "kontakt" eller hvad man skal kalde det, hvor man kan tilslutte et ethernet-kabel i væggen, og tilslutte NAS-serveren, dog har jeg ikke den store efaring med NAS, og har læst mig frem til at det kræver at åbne en port, men har jo desværre ikke adgang til router/modem, da vi bare har fået en kode. Mit spørgsmål lyder så på om det kan lade sige gøre på nogen måde at tilslutte en NAS-server på forskernettet, så det kun er mig der kan tilgå den?

Håber der nogle derude der kan hjælpe!

OBS: Har læst om noget kaldet bridge, hvor der var nogle der snakkede om at connecte til routeren med en anden router og dermed give adgang til NAS-serveren derigennem?
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2014 - 01:35 #1
du skal have en router foan og alt dit gear bag routeren
Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
18. april 2014 - 09:26 #2
Det vil sige at jeg skal connecte en anden router igennem ethernet indgangen, hvis jeg forstår dig ret? Og så videre connecte min computer og NAS til denne?
Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
18. april 2014 - 09:30 #3
Point tildeles lige når jeg kommer i nærheden af en computer, min smartphone vil ikke lige det samme som mig pt :-)
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2014 - 09:33 #4
Ja fra stikket i væggen til en router og så til dit udstyr
Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
18. april 2014 - 10:08 #5
Skal det så opstilles som en "bridge" eller hvordan?
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2014 - 10:33 #6
Nej routeren skal bare være router ikke noget fancy
Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
18. april 2014 - 10:43 #7
Tror jeg er nogenlunde med nu..
Så kan folk vel heller ikke finde den på det delte netværk, og kun mig der har adgang?
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2014 - 10:50 #8
Hvis det er din nas du tænker på så har du ret... Eneste problem med et delt netværk som du er på er at du aldrig kan nå din nas box direkte udefra
Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
18. april 2014 - 11:06 #9
Dvs. Jeg ikke kan benytte den eksempelvis hjemme ved mine forældre, altså connecte til den? Den skal også kun benyttes derhjemme, så det intet problem.
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2014 - 11:19 #10
Præcis
Avatar billede rasmus4142 Nybegynder
18. april 2014 - 11:22 #11
Udemærket, tusind tak for hjælpen!
Du høre nok fra mig hvis der skulle være noget andet :-) og pointene skulle gerne være givet