Avatar billede CasperLPetersen Nybegynder
16. april 2014 - 21:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Installering af nyt styresystem

Hej "Eksperter! :-)

Vi har for nyligt haft problemer med den ene af vores HP'ere (en fejl som hyppigt opstår for netop den model).
Den startede simpelthen op, og herefter skrev at den automatiske reparationsproces vil gå i gang. Nogle minutters tid senere skriver den så akkurat det samme, og sådan fortsætter den cyklus.

Det, som jeg straks anser for problemskyldneren er harddisken. Den må på den ene, eller den anden måde blevet død.

Derved skal der jo en ny harddisk i enheden, men er det lettere sagt end gjort?

Umiddelbart vil jeg mene, at det bare kræver USB til SATA (eller omvendt ;-) ) for at installere det nye styresystem, og så herefter putte den i maskinen - men er det virkeligt så let?

Kræver det kun en ny harddisk, tilslut med USB til SATA, og herefter installere det nye styresystem?

- på forhånd tak! :)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 22:12 #1
Det kunne nu godt lyde som en fejl i windows, men hvis du vil have en ny HDD, så tag den gamle ud, og sæt den nye i.
Man installerer et nyt styresystem fra en USB stick eller en DVD.
Men det kræver selvfølgelig, at du har i det mindste nøglen til et.
Måske står nøglen på undersiden af computeren. Så kan du muligvis låne et styresystem af en bekendt, eller hente det på nettet?
Bagefter kan du så sætte den gamle HDD til en USB port, for at hente eventuelle data ud derfra. Men som skrevet, måske er det slet ikke HDD som fejler?
Avatar billede CasperLPetersen Nybegynder
16. april 2014 - 23:07 #2
Har tjekket op med HP's serviceafdeling, og deres melding var, at det var computerens harddisk som fejlede.

PC'en har ikke CD-drev, medmindre man kører et CD drev til USB :P

For at jeg lige har forstået det korrekt, så kan jeg altså hente Windows 7 Home Edition, hvis det var det styresystem som lå på den gamle computer, og blot benytte den serial code som står i bunden af maskinen?

- hvis ovenstående korrekt, hvad er fremgangsprocessen så? Smider du bare en "tom" harddisk i maskinen, indsætter styresystems CD'en og indtaster serial? :)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 23:44 #3
Hvordan kan HP vide det så sikkert?
Men ja det er faktisk så enkelt som du selv beskriver, og det er lige meget om du installerer fra DVD eller USB stick. Men det er lidt hurtigere fra USB, og du risikerer ikke at blive afkrævet en DVD driver, som du ikke har.
Når du downloader win7, er det en Iso, Den kan du overføre til USB eller DVD med dette værktøj fra Microsoft.http://www.techradar.com/downloads/windows-7-usb-dvd-download-tool
Husk efter install. at hente alle opdateringerne.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2014 - 23:48 #4
Ps. Hvis du er i tvivl om udskiftning af HDD, så gå ind på youtube og søg på noget i retning af New hard drive on HP og så serienummeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2014 - 00:57 #5
Er der ikke en recovery partition på den i kan tilgå fra boot med en funktionstaste, så i kan gendanne den den vej, hvis disken ikke fejler noget?
Hp bruger typisk F11 til at starte recovery delen op
Avatar billede CasperLPetersen Nybegynder
17. april 2014 - 14:38 #6
#5 nej det er der ikke. Det er det der er vildt mystisk. Ligeså snart man har tændt maskinen, så hopper den over på den automatiske reparationsproces. Kan ikke engang tilgå BIOS
Avatar billede 220661 Ekspert
17. april 2014 - 18:06 #7
Er den udenfor garanti?
Avatar billede CasperLPetersen Nybegynder
17. april 2014 - 20:49 #8
Nej, det er den ikke. Den kom dog uden skruer (2 stk.) så garantien dækker muligvis ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2014 - 07:56 #9
Er det så ikke noget du har gjort opmærksom på da du opdagede det?
Havde det ikke været en ide af kontakte forhandleren og se hvad de siger til det, selvom der mangler et par skruer i bunden.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2014 - 12:45 #10
Helt enig med #9. Hvis du ikke selv har gjort noget forkert, så gælder garantien. Det lyder også underlig, at der manglede 2 skruer. Det gjorde der næppe fra fabrikken. Den har vist været skildt ad. Er du sikker på, at du er den første, som den PC er solgt til?
Avatar billede CasperLPetersen Nybegynder
18. april 2014 - 13:57 #11
Det med garantien tror jeg ikke er noget som er værd at bøvle med. Det er lige før at det er nemmere at smide 400 efter en ny harddisk ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2014 - 16:13 #12
Ja ok.