Avatar billede micaud Mester
17. april 2014 - 20:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valutakurser i Access

Hej.

Meget simpelt så ønsker jeg at have de gængse valutakurser opdateret i Access engang i døgnet, således alle mine andre forespørgsler kan gange den til hver en tid værende valuta kurs på.

Eksempelvis har jeg Finanstabeller for 4 forskellige lande, og jeg ønsker at lave en samlet tabel i DKK, således de 3 lande skal ganges med kursen for hhv. norske, svenske og Euro.

En tabel med valutakurser skal altså opdaterer, når jeg åbner Valutakurs Access filen, men jeg ved ikke, hvor jeg kan linke til en hjemmeside med kurserne i Acces og ej heller, hvordan jeg opdatere dem, når jeg åbner.

Håber det giver mening.
Avatar billede larsen45 Juniormester
17. april 2014 - 22:23 #1
Du skal bruge andre elementer end access til opdatering fra internettet. Det vil sige du skal manuelt lave det via et macro program som du så kan klikke på eller sætte op til at gøre det automatisk 1 gang om dagen eller hvad der er brug for.
Det kan ikke lade sig gøre direkte i access.
Avatar billede micaud Mester
18. april 2014 - 07:04 #2
Tak for hurtig svar.

Okay, men det er jo også nemt nok at lave i Excel og så linke over til Access, men hvad gør jeg så derfra?

Hvis vi sætter det simpelt op, så har jeg nu 2 tabeller i Access.

Tabel 1. "Kurser"
Tabel 2. "Finansdata"

Tabel 1:
Val        Kurs
EUR        7,45
SEK        0,83
NOK        0,91

Tabel 2:
Finansnr    Beløb    Land
1000        1500      DK
1000        2500      SE
1000        3500      NO
1000        500      FI

Hvordan skal min forespørgsel så se ud, således Beløbskolonne ganges med kurs afhængig af landekoden?

Resultatet skal blive:

Tabel 3:
Finansnr    BeløbDKK  Land
1000        1500      DK
1000        2075      SE
1000        3185      NO
1000        3725      FI

Der skal vel nogle "iif" sætninger ind, og jeg kan og skal jo ikke "joine" de to tabeller, som jeg ellers benytter mig mest af til daglig.

Kan du vise mig forespørgslen i SQL, så jeg kan copy/paste derfra, så vil det være en stor hjælp, tak.
Avatar billede larsen45 Juniormester
18. april 2014 - 12:49 #3
Hvis du har alle oplysningerne fra Excel som er videre sendt over til tabellerne i Access programmet så er det kun et spørgsmål om udregning i SQL hvis du ønsker at udtrække resultat i SQL sproget.

Et udtræk i SQL er relativt simpelt.
select * from tabel.
Resultat udskriver alt fra en tabellen.

Vil du gerne gange kan der laves en simpel beregning med to konstanter:
select 1000 * 1.25 as "Pris med moms"
Det giver resultat: 1250.00 Pris med moms.

Eller i dit tabel eksempel et udtræk visning fra 2 tabeller:
SELECT SUM(Kurs * Beløb) AS "forespørgsel"
FROM tabel1 JOIN tabel2 GROUP BY Land;

Du kan også bruge "ASC" eller "DESC" alt efter om du vil sortere det alfabetisk eller omvendt.
Avatar billede micaud Mester
18. april 2014 - 21:03 #4
Hej igen.

Mhhh jeg kunne ikke få din kode til at virke, og min egen virker heller ikke:

SELECT Sum(Kurs*Beløb) AS ["forespørgsel"], tabel2.Finansnr, tabel2.Land
FROM tabel1 INNER JOIN tabel2 ON tabel1.Land = tabel2.Land;

Den giver følgende fejl:

"Din forespørgsel  indeholder ikke det angivne udtryk "Finansnr" som en del af en aggregatfunktion." (samme fejl vedr. "Land")

Fjerner jeg "tabel2.Finansnr, tabel2.Land" fra SELECT linjen, så kører den fint, men jeg skal jo have beregningen pr. linje vedr. tabel2

Håber du kan hjælpe.
Avatar billede micaud Mester
22. maj 2014 - 12:26 #5
Nå jeg må lukke den igen...