Avatar billede MarianneF Nybegynder
18. april 2014 - 12:39 Der er 5 kommentarer

Hjælp til sum.hvis

Hej,

Jeg har problemer med at få Sum.hvis til at give et resultat.
To kriterier skal være sande for at summen beregnes.

Meget forenklet ser nogenlunde sådan her ud:

      A      B      C
1    i      1000  Januar
2    i      1000  Januar
3    i      1000  Januar

Funktionsargumenter:
Område: A1:C3
Kriterium: OG(A1:A3="i";C1:C3="Januar") ((Efter dette kriterium står SAND)
Sum_område: B1:B3

Formel resultatet skulle så være 3000, men det bliver ved at give 0!

Håber nogen kan hjælpe?

Hilsen Marianne
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. april 2014 - 13:16 #1
=SUM.HVISER(B1:B3;A1:A3;"i";C1:C3;"januar")

Tjek at der ikke er mellemrum efter i (i kolonne A) og, at kolonne B indeholder rigtige tal (og ikke tekst).
Avatar billede natkatten Mester
18. april 2014 - 13:21 #2
Hvis du har Excel 2007 eller nyere, så kan du benytte SUM.HVISER. Eller du kan benytte SUMPRODUKT. Som f.eks. her:

=SUM.HVISER(B1:B3;A1:A3;"i";C1:C3;"Januar")
=SUMPRODUKT((A1:A3="i")*(B1:B3)*(C1:C3="Januar"))
Avatar billede jqrn Mester
21. april 2014 - 19:29 #3
der er rod i kriterium-argumentet, som ikke skal være en vektor men en celle.

En meget simpel løsning:

I kolonne D skriver du kriteriet således: OG(A1="i";C1="Januar") for række 1 og kopierer ned. Så får du altså en evaluering af kriteriet for hver række. I dit eksempel vil der stå SAND i hver række

BEMÆRK ikke vektorer A1:A3 og C1:C3, for A1:A3 er ikke lig "i".
Det er jo netop pointen at man kan summere de rækker hvor kriteriet er sand og udelade de andre.

sumformlen bliver så
SUM.HVIS(D1:D3;D1;B1:B3)
som evalueres til 3000.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. april 2014 - 07:49 #4
Mon ikke pointen er den, at du jqrn, ikke har sat dig ordentlig ind i, hvordan SUM.HVISER/SUMPRODUKT fungerer!
Avatar billede jqrn Mester
22. april 2014 - 09:48 #5
Jeg har kun kommenteret på spørgsmålet, ikke de andre løsningsforslag.