Avatar billede jqrn Mester
19. april 2014 - 12:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

AP signal virker kun momentvis

Jeg har et D-link DAP 2690 access punkt. netofrbindelsen herfra er ikke for god. Kablet forbindelse, et andet AP (Icotera fra Waoo), VoIP og TVoIP virker upåklageligt.

Jeg har med Wifi Analyzer (App) målt signalstyrken fra det D-link AP og sikret mig at kanalvalg var fornuftigt.

signalstyrken målt over tid udviser et mærkeligt og meget systematisk mønster: Signalet er godt (cirka -55 dB her hvor jeg sidder nu) i cirka 30 sekunder, herefter er der intet signal i cirka 190 sekunder, hvorefter signalet kommer igen i cirka 30 sekunder. Jeg har målt det over 20 minutter og det er ret præcist med intervallængderne. Når signalet er godt, er det 100% stabilt (dvs ingen fluktuation).

AP kører både 2,5 og 5 GHz og de to følges ad.

Signalstyrken på Waoo AP fluktuerer omkring -45 dB +/- 6-8 dB uden systematik og - nok så vigtigt - uden huller.

Er der noget jeg har konfigureret forkert på det D-link AP?
Avatar billede KHHP Juniormester
19. april 2014 - 19:35 #1
Kan vi gå ud fra at du har hentet den nyeste firmware fra D-Link og installeret denne på dit AP?
Avatar billede jqrn Mester
19. april 2014 - 22:23 #2
nej ikke nødvendigvis. firmware er nok fra februar. Er det en sandsynlig forklaring?
Avatar billede jqrn Mester
25. april 2014 - 16:04 #3
Efter en del fejlsøgning, eksperimenteren med andre AP's og apps samt involvering af DLINK support, har jeg nu fundet årsagen. Det er en bug i måle-app'en Wifi Analyzer, som viser dette mønster når SSID broadcast er slået fra. Jeg har fejlmeldt det til udvikleren.