Avatar billede dompap Novice
21. april 2014 - 20:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kablet netværk - kan porte i router bruges udenom switch

Hej alle.
Beklager hvis spm. er banalt eller uforståeligt - jeg er rookie på netværk.

Da jeg skal til at trække kabler til netværk i huset der munder ud i netværksdåser rundt omkring vil jeg høre om følgende:

I routeren fra Yousee er der 4 udgange.Jeg planlægger, at købe en switch med 8 porte (Netgear Prosafe GS 108 tv2).

Setup kommer nogenlunde til at se sådan ud:
Antennesignal ind udefra ->
Router ->
1 udgang fra router til switch
3 udgange/porte fra router "tomme"/ubenyttede

Switch ->
7 udgange til netværksdåser rundt omkring i huset (evt. via patch panel)
1 udgang til NAS (ikke købt endnu - overvejer Synology)

Da 2 udgange skal til spillekonsoller til børneværelser (PS3/Wii) tænker jeg, at disse ligeså godt kan "få" 2 udgange fra routeren i stedet for at lægge beslag på porte switchen.

Er jeg helt galt på den her ?
(d.v.s. reelt har jeg 8 + 4 -1 = 11 udgange/porte jeg kan bruge.

Eller er det bare, at gå all-in og købe en 16 ports router ?

(der er RJ45 stik i vores fjernsyn, men p.t. er der ikke trukket netkabler til fjernsyn og skal der det bliver pladserne ihvertfald hurtigt brugt op)

Helst ikke alt for tekniske forklaringer/begreber tak ;O)

/dompap
Avatar billede zynzz Praktikant
21. april 2014 - 20:34 #1
Det kan sagtens lade sig gøre..
Avatar billede FastEthernet Novice
21. april 2014 - 20:41 #2
Som zynzz siger kan det uden problemer lade sig gøre, dog har du ikke 11 porte til rådighed, men derimod "kun" 10, eftersom du bruger én i switchen til at forbinde den med routeren (medmindre switchen har en ekstra port til dette formål udover de andre 8). Men dette er jo selvfølgelig kun et problem hvis du har brug for 11 porte.
Avatar billede dompap Novice
21. april 2014 - 23:15 #3
#1 okay - så var jeg ikke helt galt på den

#2 men lidt alligevel - det med at tælle duer jeg vist ikke til (og jeg er revisor ;OD )

smid gerne svar begge så splitter jeg point mellem jer.

/Dompap
Avatar billede dompap Novice
21. april 2014 - 23:15 #4
PS - hvis jeg skifter til fiber (Waoo) har deres router vist kun én udgang :O( (så vidt jeg kan læse mig til).
Avatar billede FastEthernet Novice
21. april 2014 - 23:27 #5
Så er det jo bare et spørgsmål om at købe en switch der har det antal porte du skal bruge - men det havde du vel regnet ud :-) Ellers kan du eventuelt prøve at tage kontakt til Waoo og høre om du har mulighed for at få en router med flere porte.
Avatar billede dompap Novice
21. april 2014 - 23:35 #6
Jeps.
Det er ikke sikkert, at jeg vælger fiber endnu. Har en fin ADSL fra Yousee der lige har givet en dl på 112 mbps og ul på 26 mbps, så det er ikke fordi det haster med fiber, men det bliver lagt i området nu og det er måske meget smart at få det installeret med det samme.

FastEthernet - du var hurtigst på aftrækkeren, så du fik pointene - håber det går zynzz :O)
Avatar billede FastEthernet Novice
21. april 2014 - 23:35 #7
@ zynzz: Jeg har oprettet en tråd hvor du kan få point for dit svar

http://www.eksperten.dk/spm/993830
Avatar billede dompap Novice
21. april 2014 - 23:48 #8
OK - sejt gået FastEthernet.
Det var bare mig der var hurtig på aftrækkeren.