Avatar billede goglov Seniormester
22. april 2014 - 00:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor bliver gamle computere langsommere med alderen

Jeg har en gammel computer (kraftig spillemaskine -windues 8.1.1)  brugt mest til fotoredigering og 3D animation samt et hav af installerede programmer) der nu har kørt i 5-6 år med de småskavanker der nu dukker op en gang imellem. Det sidste er  at den  ter sig "mærkeligt" en gang i mellem når den starter op. Eks. Musen flytter rundt i ryk, fryser eller computeren er ca 10 minutter om opstart ol. Men kun en gang i mellem og ikke værre end at en genstart retter problemerne. Ellers har jeg selv ordnet småfejl med gode (computerkyndige) venners hjælp.
Jeg har vedligeholdt computeren med Ccleaner eller ClaryUtilities (gratis versionerne), fjernet programmer med Revo ( købe version - fjerner rester også fra reg. Databasen mm.) kort sagt al den vedligeholdelse der bør holde en computer fit for fight.
Jeg ved godt at en formatering sikkert vil afhjælpe alle nykkerne. Men da det tager uendelig lang tid og kræver uendeligt mere tid til geninstalleringer så har jeg undgået det af ren dovenskab.

Nu spørger jeg.  Er der nogen der har et bud på hvorfor gamle computere bliver meget langsommere med alderen og helst også et bud på hvad der kan hjælpe. Helst et program der bringer ny vitalitet til gamle computere? Helst et i selv har erfaringer med virker!
Avatar billede sonalias Seniormester
22. april 2014 - 08:37 #1
Der ligger ALTID en masse snavs i reg databasen, og AppData og alle mulige andre steder som hvert program nu synes der er smart lige at bruge som gemmested. Det eneste der hjælper 100% er desværre en formatering. Derudover er der også den rent fysiske forældning af din CPU. De transistorer der sidder i den bliver simpelthen forældede og du kan godt forvente de idag er 10-30% langsommere end da du købte din computer. Igen, ikke så meget man kan gøre ved :)
Avatar billede tiger_dk Mester
22. april 2014 - 08:53 #2
Man siger også at den sander til.... pga. mange ting hober siger op !
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2014 - 10:06 #3
Disse trin bruger jeg når jeg får en Langsom PC. På bordet!
Første trin vælg overflødige programmer fra i opstarten!
http://gratisupload.dk/vis_billede/709844/
Her er en vejledning til brug af Ccleaner & Defraggler
http://gratisupload.dk/vis/709845
Og her den Kraftige N-Cleaner.
http://gratisupload.dk/vis/709846
Avatar billede finb Ekspert
22. april 2014 - 16:28 #4
Også fordi nye programmer fylder mere og mere, ram osv...
Avatar billede goglov Seniormester
22. april 2014 - 16:55 #5
Tak for svar
Til Poko1
Systemkonfiguration ser lidt anderledes ud i w 8.1.1 her er der ikke flueben men muligheden: Aktiveret/deaktiveret. Der er også "et nyt begreb" Startvirkning der veksler imellem høj, mellem, lav. Er der nogen der kan fortælle mig hvad det er godt for og hvad det kan bruges til. Man kan ikke omstille niveauerne. (ren nysgerrighed :-)
Tak for din gennemgang af Ccleaner og N-Cleaner som jeg for øvrigt slet ikke kendte.
Jeg påskynder det store arbejde du har gjort med brugsanvisningerne. Nu skal jeg i gang med at afprøve det.
Lige før jeg går i gang. Er det købeversionerne af Ccleaner og N-Cleaner du har brugt eller er det Gratis versionerne?
Er der for øvrigt forskel på funktionaliteten af de enkelte værktøjer i købe og gratisversionerne?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2014 - 17:32 #6
Alt hvad jeg linker til er Free Ware Med hensyn til msconfig funktionerne er der i Ccleaner under Værktøjer Opstart den samme funktion hvor du kan fravælge unødige opstarts! Du skal ikke eksperimentere med andre indstillinger i N-Cleaner så burde du ikke få problemer!
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2014 - 17:55 #7
Sådan får du Windows 8 Til at køre som Windows 7
http://gratisupload.dk/vis/709853
Avatar billede goglov Seniormester
23. april 2014 - 18:27 #8
Hej poko1

Det er en fin beskrivelse af at lave en w 8 om til en w 7 takker. Men jeg har klaret det med ClassicShel.
Jeg har også fravalgt at bruge gadgets  fordi "lille bløde" kræver at jeg bruger min Microsoft konto til at logge ind på min maskine og det gider jeg ikke.

Nå men -
Jeg har slået en del programmer fra i systemkonfigurations jobliste og det forøger opstartshastigheden en anelse.

Jeg forstår godt at du anbefaler nCleaner. Men før vi har snakket sammen tør jeg ikke bruge det.
Der er forskel på nCleaner startup manager  og systemkonfigurations jobliste
nCleaner startup manager siger programmer er slået til med flueben
som jeg personligt har slået fra i systemkonfigurations jobliste.
F.eks.. Er Adobe Creative Cloud slået fra under systemkonfiguration men slået til hos nCleaner startup manager
Eller
Adobe ARM kan ses hos nCleaner startup manager men ikke under systemkonfigurations jobliste
Der er flere andre eks.
Noget passer altså ikke. Eller behøver jeg ikke at frygte noget?

Er det sådan at nCleaner laver sin helt egen opstart liste der overruler joblisten?
Er det ikke et ret gammelt program? Sidste opdatering er fra  6 jul 2007 - versionen 2.3.4 de snakker om vista på deres hjemmeside. Kan man være sikker på at det køre med w 8.1.1

Jeg forstår godt at defragmentering i sig selv  frigiver en masse plads og har derfor Diskkeeper kørende i baggrunden. Et program der ordner harddiske i realtid så de altid er optimerede.
Avatar billede sonalias Seniormester
24. april 2014 - 08:28 #9
defragmentering frigiver ikke en masse plads, det flytter filerne hen til "starten" af din harddisk hvor den er hurtigst, og på den måde optimere den tid det tager for systemet at læse disse filer / programmer.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. april 2014 - 08:56 #10
Nu er det jo også derfor at Defraggler er bedre end Windows egen Derfagmentering idet der er en funktion som sletter unødige filer på drevet inden der defragmenteres! og til goglov Jeg ved godt at N-Cleaner ikke er af nyere dato men den virker altså alligevel dg har aldrig givet problemer med de indstillinger jeg bruger Jeg har i går kørt programmet på en Windows 8 det eneste problem der opstod var at personen måtte indtaste Bruger og Password på Facebook! og Hos mig selv gælder det også at jeg igen skal logge på Eksperterne
Avatar billede goglov Seniormester
26. april 2014 - 03:38 #11
Endelig har jeg fået kørt nCleaner og jeg må sige at den rydder effektivt op. jeg synes ikke at mærke at computeren er blevet væsentligt hurtigere. (suk). men den køre måske lidt mere smidigt.
derfor. kære poko1 skriv et løsningssvar så jeg kan tildele dig point.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. april 2014 - 08:43 #12
Du lægger selv et svar jeg samler ikke point!
Avatar billede goglov Seniormester
26. april 2014 - 17:54 #13
jammen så takker jeg for al hjælp og lukker hermed tråden