Avatar billede daizukke Juniormester
22. april 2014 - 21:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Generelt spørgsmål ang. RAM

Hej Experter.

Jeg har et spørgsmål, eller egentlig en lille undren.

Hvis jeg har 2 komplet ens PC'er med de samme programmer kørende osv.

• PC nr. 1 har 4 GB RAM
• PC nr. 2 har 16 GB RAM.

• PC nr. 1 har et RAM-forbrug på 50% inde i Joblisten, med de kørende programmer.

Vil PC nr. 2 så have et RAM-forbrug på ca. 12%? (Da hukommelsen er 4-doblet på PC nr. 2)
Eller vil RAM-forbruget lægge sig omkring de 50% også? Selvom der er tilføjet yderligere 12 GB RAM.

Mit generelle spørgsmål er:
Vil en PC med flere RAM typisk gå ind og uddele mere hukommelse til hvert program, for at det hele kører mere stabilt? (Også selvom der ikke bruges mere end 50% RAM ved 4 GB installeret)

På forhånd tak - sig endelig til hvis I ikke forstår formuleringen, så skal jeg gøre mig et nyt forsøg :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
22. april 2014 - 22:23 #1
Taler vi windows og det var mine PCer vil PC1 køre 32bit og PC2 64bit - på 64bit bruger programmerne typisk op til dobbelt så meget RAM som 32 bit - hvilket også kan ses af microsofts minimumskrav til RAM på deres 32 bit og 64 bits windows.
Har du meget ram vil styresystemer typisk bruge mere til cash.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2014 - 02:37 #2
Som udgangspunkt vil et program der bruger X MB bruge det samme uanset hvor meget der er i maskinen.

Men virkeligheden er lidt mere tricky.

Nogle programmer kan allokere memory dynamisk efter hvor meget der i maskinen.

Styresystemet kan traeffe forskellige valg omkring konfiguration efter hvor meget der er i maskinen.

(og som naevnt er der forskel paa 64 bit og 32 bit versioner af samme program - det behoever dog ikke noedvendigvis vaere x2)

Og saa er der cache. Moderne styresystemer bruger af princip altid alt hukommelse. Det som programmerne ikke kan bruge bliver brugt til cache. Saa selvom dine programmer ikke kan udnytte hukommelsen, saa kan du alligevel faa fordel af den.
Avatar billede daizukke Juniormester
23. april 2014 - 12:09 #3
Tak for svaret, begge to! Det gav mig et bedre billede af det.
Er nemlig gået fra en Windows 7 32-Bit med 3 GB RAM, til en
Windows 7 64 Bit med 8 GB RAM, og ved en clean install bruger 64 bit-versionen nemlig procentvis mere hukommelse.

Er der nogen af jer der vil "lægge et svar"? Så I kan få point.
Avatar billede daizukke Juniormester
24. april 2014 - 20:56 #4
.